De nieuwe plannen voor de Gerrit Krolbrug in Groningen zijn een stap verder met de onthulling van gedetailleerde ontwerpimpressies. De toekomstige brug, een hefbrug met een doorvaarthoogte van 4,5 meter, zal worden voorzien van twee vaste fiets- en voetgangersbruggen op 9,7 meter hoogte.
Dat de brug er op bijgaande illustraties er wat vreemd uitziet komt omdat er vier grote torens in komen. Deze zijn nodig om de brug te kunnen takelen wanneer er schepen onderdoor moeten.
De hoofdweg over de brug krijgt een inrichting als fietsstraat, met als doel meer ruimte te creëren voor de duizenden fietsers die de brug dagelijks passeren. Om de verkeersdoorstroming verder te verbeteren, worden ook de toegangswegen naar de brug aangepast.
Noodzaak van de vervanging
Rijkswaterstaat en de gemeente Groningen werken samen aan de ontwikkeling van een nieuwe Gerrit Krolbrug. De bestaande brug, gebouwd in de jaren 40, kampt al enige tijd met technische storingen en voldoet niet langer aan de eisen voor het drukke scheepvaartverkeer op de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl.
Het nieuwe ontwerp moet een betrouwbare en veilige verbinding bieden voor alle weggebruikers, waaronder fietsers, voetgangers, automobilisten en openbaar vervoer. Met dagelijks ruim 16.000 fietsers is de Gerrit Krolbrug een van de drukste fietsverbindingen in de stad, en het nieuwe ontwerp speelt dan ook nadrukkelijk in op het fietsverkeer.
Projectplanning en MIRT-procedure
De vervangende Gerrit Krolbrug volgt de landelijke MIRT-procedure (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport). Momenteel bevindt het project zich in de planuitwerkingsfase.
Na een definitieve keuze voor de ontwerpvariant in 2021 door de minister van Infrastructuur en Waterstaat en de gemeenteraad van Groningen, werkt men nu aan een voorlopig ontwerp.
Planning
De werkzaamheden aan de nieuwe brug zullen naar verwachting in 2026 starten, met als doel de brug medio 2029 op te leveren. Voordat het zover is, worden in 2025 de ontwerpplannen afgerond en start de aanbesteding voor een aannemer. In de tussentijd onderzoekt men ook de mogelijkheid van een tijdelijke brug voor fietsers en voetgangers tijdens de bouwfase.
Met deze ontwikkelingen hoopt de gemeente Groningen niet alleen een modernere, maar ook een duurzamere en gebruiksvriendelijke brug te realiseren, die zowel het weg- als waterverkeer ten goede komt.
(Bron en meer informatie: Rijkswaterstaat).