Dat Groningen in 2050 een veel grotere, groene binnenstad heeft met nog amper auto’s is nog niet zeker. Maar het is wel de visie van het architectenbureau MVRDV op de toekomst van de Groningse binnenstad. Dit stedenbouwkundig adviesbureau gaf haar visie op de toekomstige ontwikkeling van de binnenstad in opdracht van de gemeente Groningen. Deze visie van MVRDV fungeert als een soort raamwerk voor de toekomstige ontwikkeling van Groningen, en vooral van de binnenstad.
Overigens is deze visie helemaal in lijn met een eerder door de gemeente gepresenteerde visie onder de naam ‘Geleide Groei’. Die visie werd in april van dit jaar gepresenteerd, een kader voor de doorontwikkeling van de binnenstad van Groningen. Daaraan werd meegewerkt door voormalig stadsbouwmeester Nathalie de Vries, directeur bij MVRDV.
De gemeente beschouwt deze visie niet als een blauwdruk maar wel als strategisch voor de doorontwikkeling van de binnenstad, in aanloop naar het omgevingsplan dat nog voor de binnenstad zal worden opgesteld.
Het is dus nog lang niet zeker hoe Groningen er precies uit gaat zien in 2050. Maar het is wel interessant om de denkrichting van de gemeente te kennen. Daarom hieronder enkele passages uit de notitie “Geleide Groei” die de komende jaren de discussie over de toekomst van Groningen zal gaan bepalen.
*In 2050…
* Is de binnenstad optimaal verbonden met de wijken en nieuwe ontwikkelgebieden per fiets en openbaar vervoer; gemengde stadsstraten lopen door in de aangrenzende wijken en zorgen zo voor verbinding.
*Is minimaal 30 procent van de platte daken in de binnenstad vergroend. Is minimaal 30 procent van het verharde/bebouwde oppervlak binnen bouwblokken vergroend. Hebben we definitief en volledig afscheid genomen van de autologica in de binnenstad. Is de Diepenring verder vergroend en is de Diepenring optimaal ingericht voor de fiets.
* Is een deel van de kamerverhuurpanden door kanteling in de markt weer omgezet in grotere woningen voor andere doelgroepen, zoals gezinnen. Hebben we met de ontwikkellocaties extra woningen toegevoegd voor ouderen en gezinnen, politieagenten, verpleegkundigen, onderwijzers en andere middengroepen.
*Zijn in alle windrichtingen gebouwde fietsenstallingen aan de rand van het voetgangersgebied in gebruik genomen. Hebben we voldoende alternatieve (door) fietsroutes als alternatief voor het hart van de binnenstad (waar de voetganger het inmiddels voor het zeggen heeft).
*Zijn er meer gebieden en straten ontstaan met een eigen sfeer en identiteit, waaronder de onderwijskwartieren en de aanloopstraten met een eigen profiel.
*Is het nieuwe hoofdstation opgenomen in de binnenstad en vormt het Stationsgebied een levendig deel van de binnenstad met wonen/werken en cultuur en een aantrekkelijke openbare ruimte.
*Is de binnenstadscampus van de RUG rond het Harmoniegebouw verkleurd naar een groen, gemengd, doorwaadbaar en zeer karakteristiek deel van de binnenstad. Bouwen we circulair en natuur-inclusief.
*Hebben de diverse ontwikkellocaties geleid tot een opleving van achtergebleven stukken binnenstad.
*Verbindt een nieuwe oostwest as de binnenstad met De Suiker en Meerstad, de Kardinge as met Beijum/Lewenborg en de Zernike as tussen de Kenniscampus en de binnenstad.