In beeld

Een AI-strategie voor je organisatie: een must-have in 2025

De ontwikkelingen op het gebied van AI gaan razendsnel. Het is niet de vraag of AI impact zal hebben op jouw organisatie, maar wanneer. In 2025 is een AI-strategie daarom niet langer optioneel, maar essentieel. De groeiende impact van Artificial Intelligence (AI) op bedrijfsvoering maakt het noodzakelijk dat organisaties zich voorbereiden op een toekomst waarin AI een sleutelrol speelt


Leestijd: 2 minuten

Bovendien dienen organisaties compliant te zijn met AI wet- en regelgeving. Organisaties die nu starten met het ontwikkelen van een AI-strategie en investeren in de AI-geletterdheid van hun medewerkers, leggen een goede basis voor de toekomst. Dit is de eerste stap naar een AI-first mindset binnen de organisatie.


Waarom is een AI-strategie essentieel voor jouw organisatie?


De wereld digitaliseert in een razendsnel tempo en (Generatieve) AI speelt hierin een cruciale rol. AI-tools helpen organisaties efficiënter te werken, risico’s te beheersen en gepersonaliseerde producten en diensten te leveren. Organisaties die AI omarmen, kunnen sneller innoveren. Organisaties die achterblijven lopen het risico om ingehaald te worden door de zogenoemde ‘AI-first’ bedrijven. Een goed doordachte AI-strategie vormt daarom de basis voor het succesvol inzetten van AI in jouw organisatie.

Daarnaast dienen organisaties rekening te houden met de AI Act, een nieuwe Europese wet die de ontwikkeling en toepassing van AI reguleert. Deze wetgeving, die in februari 2025 in werking treedt, stelt eisen op het gebied van transparantie, databeheer en ethisch gebruik van AI. Het implementeren van een AI-strategie helpt organisaties om aan deze nieuwe wet te voldoen.

Wat is een AI-first bedrijf?

Een AI-first bedrijf integreert AI in de kern van zijn bedrijfsstrategie en operationele processen. Voor deze organisaties is AI niet slechts een hulpmiddel, maar een fundamenteel onderdeel van hun identiteit en strategie. Zij gebruiken AI om data-gedreven beslissingen te nemen en betere besluiten te vormen, producten en diensten te optimaliseren en operationele efficiëntie te verhogen. Denk aan bedrijven zoals Google, Amazon, Netflix, Spotify en Tesla. Deze bedrijven gebruiken AI als fundament voor hun strategie. Door deze aanpak blijven zij wendbaar, innovatief en concurrerend in een snel veranderende digitale wereld.

Training: Generatieve AI voor organisaties – van strategie tot praktijk

Tijdens de tweedaagse training Generatieve AI leer je AI toepassen binnen jouw organisatie en maak je een begin aan jouw AI-strategiedocument. Vervolgens krijg je inzicht in de technische werking van GPT en LLM’s en ga je aan de slag met het toepassen van generatieve AI. Hierbij wordt uitgelegd hoe je effectief prompts schrijft in ChatGPT en Microsoft 365 Copilot. Je leert diverse frameworks voor prompten toe te passen in deze tools. Daarnaast ga je aan de slag met het bouwen van een AI agent in Copilot Studio. Hierbij wordt gebruik gemaakt van RPA (Robotic Process Automation).

Na afloop van deze training zijn deelnemers volledig op de hoogte van de ontwikkelingen op het gebied van AI. Daarnaast beschikken deelnemers over praktische kennis om processen binnen de eigen organisatie te verbeteren met behulp van AI-tooling en kunnen zij zelf aan de slag om een AI-strategie uit te werken voor de organisatie.

Praktische informatie

De training start op donderdag 27 februari en wordt verzorgd door de Rijksuniversiteit Groningen en de AI & Automation Experts van CUMLAUDE.AI.

Meer informatie over de training Generatieve AI