In beeld

Een kijkje in de Duitse sollicitatieprocedure: Tips voor werkgevers


Leestijd: 2 minuten

Heb je een eigen bedrijf in Duitsland en wil je Duitse werknemers werven? Dan is het goed om te weten dat er verschillen zijn tussen de manier waarop je met een Duitse sollicitatieprocedure en een Nederlandse sollicitatieprocedure omgaat. Als werkgever kun je dus het beste de verschillen kennen tussen de manieren waarop je personeel werft.

Duits personeel werven: drie tips voor werkgevers

Bij een bedrijf starten in Duitsland dien je rekening te houden met de manier waarop je Duits personeel gaat werven. De Duitse werknemer heeft vaak andere verwachtingen dan Nederlandse werknemers. Daardoor gaat de hele procedure op een andere manier in zijn werk. Als je bijvoorbeeld op zoek gaat naar werknemers, kun je in Duitsland LinkedIn beter links laten liggen. Daar zijn in Duitsland andere websites voor.

Maak gebruik van XING

Aan de hand van een werving & selectie Duitsland kun je personeel vinden. Dat doe je bij voorkeur niet op LinkedIn, want de Duitse werknemer maakt vaak gebruik van een eigen, landelijke site. Als je weet waar je het personeel moet zoeken, is het niet moeilijk om aan personeel te komen. Alleen een advertentie in de krant plaatsen, werkt niet. Om deze reden kun je het beste personeel vinden via de Duitse website Xing. Het is daarna belangrijk om de vaart in de procedure te houden. Potentieel personeel lang laten wachten is in Duitsland not done.

Respecteer de Duitse wensen

Het is belangrijk om als Duitse werkgever ook mee te gaan in de Duitse wensen die een werknemer heeft. In Nederland is het heel normaal om te onderhandelen tijdens de sollicitatieprocedure. Duitsers doen dan niet. Ze zien dat als een belediging als je al tijdens de procedure aangeeft dat je minder salaris wilt gaan bieden. Dat leidt tot een gebrek aan vertrouwen. De Duitse werknemer gaat net zo graag naar een andere werkgever. Het gaat bij Duitse werknemers vaak om geld en respect en minder om de inhoud van de baan. Ten slotte noem je de sollicitant ‘u’, een teken van wederzijds respect. Tutoyeren? Dat doen Duitsers liever niet.

Meer vragen dan gebruikelijk

Een Nederlandse sollicitant loopt vaak een rijtje van vragen af die hij heeft voorbereid. Duitse werknemers hebben niet ‘een paar vragen’, maar stellen veel meer vragen dan je gewend bent. Ze stellen meteen vragen over het salaris, over hoe hun dag eruit gaat zien, over of ze worden ingewerkt en waarom de positie op dit moment open staat. Het zijn vragen die je misschien niet meteen aan ziet komen, maar het beste wel alvast kunt voorbereiden. Duitsers zijn daarmee een stuk zakelijker ingesteld dan Nederlanders.