In beeld

Hoeveel luisteraars heeft Qmusic? (Adverteren & luistercijfers)

Volgens het Nationaal Media Onderzoek (NMO) luisteren een slordige 11 miljoen Nederlanders naar de radio. Per dag! En eén van populairste radiozenders? Dat is Qmusic. In dit artikel zoeken we, samen met het bekende mediabureau Mediamax, uit wié er precies naar Qmusic luisteren en hoeveel luisteraars deze radiozender bereikt.


Leestijd: 4 minuten

Hoeveel luisteraars heeft Qmusic per week?

Qmusic bereikt in Nederland ruim vier miljoen luisteraars per week, een bereik dat geen enkele andere hitzender in Nederland weet te evenaren. Daarmee schommelt het marktaandeel van Qmusic tussen de 12% en 13% bij luisteraars van 13 jaar en ouder.

Het succes blijkt verder uit het aantal unieke luisteraars, want met meer dan 12.800.000 unieke luisteraars (doelgroep 13+) boekte Qmusic in het afgelopen jaar een nieuw record. Het radiostation blijft zowel nieuw publiek aantrekken als bestaande luisteraars vasthouden.

Hoe scoort Qmusic in de doelgroep 20-49 jaar?

De meeste merken en mediabureaus kijken echter niet naar het 13+ luistercijfer, maar naar de doelgroep 20 tot 49 jaar. Hier wordt het verhaal van Qmusic nog indrukwekkender: met een marktaandeel van 20,6 procent is Qmusic in deze doelgroep met grote afstand marktleider.

Radio 538 volgde met 13,9 procent, terwijl NPO Radio 2 uitkwam op 13 procent. Het verschil laat zien hoe sterk Qmusic zich weet te verbinden met luisteraars die midden in het werkende leven staan. Deze groep vormt veel adverteerders de belangrijkste en meest waardevolle doelgroep.

Welke shows zijn belangrijk voor Qmusic?

De ochtendshow van Mattie & Marieke zijn het meest bekende succes van Q-music. Jaar na jaar bevestigen zij hun positie als meest beluisterde ochtendprogramma binnen de doelgroep 20 tot 49 jaar. Met een marktaandeel van 21,6 procent is de show een belangrijke motor achter het sterke ochtendbereik van Qmusic.

Mattie & Marieke behaalden deze topposities overigens al zes keer op rij, waarmee ze een stabiele basis vormen onder het succes van Qmusic. Hun herkenbaarheid, frisse energie en hechte relatie met luisteraars maken deze programma’s tot sterke pijlers in het dagelijkse succes van het station.

Daarnaast is de middagshow van Domien Verschuuren een belangrijk onderdeel van de programmering. Met een marktaandeel van 22,9 procent in de commerciële doelgroep is het programma het best beluisterde in de middagspits. De show biedt een mix van actualiteit, entertainment en de grootste hits van de dag.

Waarom luisteren iets meer vrouwen naar Qmusic?

Vrouwen tussen de 20 en 34 jaar blijken zich extra aangetrokken te voelen tot de positieve, opgewekte sfeer die het station uitstraalt. Veel luisteraars ervaren Qmusic als ‘meaningful’, omdat de toon, muziek en presentatie goed passen bij hun lifestyle. De combinatie van energie, vertrouwdheid en een persoonlijke benadering maakt het station bijzonder aantrekkelijk voor deze doelgroep.

Daarnaast maakt Qmusic deel uit van de dagelijkse routine van veel vrouwen. Tijdens het klaarmaken, ontbijten of onderweg naar werk of studie zorgt Qmusic voor een energieke start van de dag. De menselijke presentatie creëert een gevoel van herkenning en verbinding.

Voor merken die op Qmusic willen adverteren, is deze subgroep interessant doordat zij openstaan voor nieuwe producten, koopkrachtig zijn en gevoelig voor audio-communicatie. De lichte maar niet oppervlakkige toon van Qmusic sluit perfect aan bij hun manier van consumeren.

Hoeveel uur luisteren mensen per dag naar Qmusic?

Luisteraars stemmen gemiddeld ongeveer drie uur per dag af op Qmusic, wat ook een hele prestatie is voor een hitzender, die doorgaans kortere luistertijden kent. De lange luistertijd onderstreept ook dat Q-music niet alleen veel mensen bereikt, maar hen ook langdurig weet vast te houden.

Deze intensieve luisterduur bewijst tevens dat Qmusic zowel bereik als betrokkenheid weet te combineren, iets wat voor adverteerders bijzonder aantrekkelijk is. Want hoe langer mensen luisteren, hoe groter de kans dat boodschappen daadwerkelijk worden opgemerkt en onthouden.

Waarom adverteren merken graag op Qmusic?

Op de pagina Adverteren Qmusic van radioreclame specialist Mediamax lezen we dat de hitzender van DPG Media in slechts tien jaar tijd uitgegroeid tot een dominante speler in het Nederlandse radiolandschap, met miljoenen luisteraars per week en een toonaangevende positie in de doelgroep 20 tot 49 jaar. De combinatie van sterke programmering, vertrouwde dj’s en een positieve sfeer maakt het station populair bij luisteraars én adverteerders.

Volgens Mediamax biedt de zender voor merken die willen adverteren op Qmusic ook hele interessante (creatieve) mogelijkheden op het gebied van branded content, zowel op radio als online. De koppeling met social media, evenementen en podcasts zorgt daarbij voor extra lagen van contact tussen merk en luisteraar. Dankzij de positieve toon en hoge betrokkenheid zijn de campagnes vaak heel effectief.

Bovendien zijn de advertentie mogelijkheden flexibel: merken kunnen zowel landelijk als regionaal (digitaal) inspelen op hun doelgroep. Al met al maakt deze mix van mogelijkheden Qmusic tot een strategische keuze voor adverteerders die zichtbare resultaten willen boeken.