In beeld

Partnerbijdrage

RUG-studenten aan Grote Markt aan de slag met AI-uitdagingen van Noordelijke bedrijven

Het Groningen Digital Business Centre (GDBC) – kenniscentrum van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen en al jarenlang actief op het gebied van digitale ontwikkelingen – heeft een unieke multi-disciplinaire learning community op het gebied van kunstmatige intelligentie opgetuigd. Daar kunnen studenten van alle faculteiten kennis maken met AI, in samenwerking met Noordelijke bedrijven, die zo ook kennis kunnen maken met artificial intelligence. Dat is gedaan in nauwe samenwerking met de Jantina Tammes School (JTS) of Digital Society, Technology and AI, gevestigd in de House of Connections van de RUG aan de Grote Markt in het centrum van de stad.


Leestijd: 2 minuten

Bas Baalmans, managing director GDBC en samen met collega’s Anton van Halteren, Angelien Lantinga (JTS) en Gerlof Lodewijk (JTS) , grondlegger van dit initiatief, kijkt terug op een mooie start van de opgetuigde leergemeenschap. “Learning communities organiseren op het gebied van AI, waarvoor studenten zich vrijwillig aanmelden ter verrijking van kennis en cv en in combinatie met bedrijven en organisaties uit de regio, is niet nieuw voor ons. Dat doen we al jaren met succes, vooral vanuit de faculteit Economie en Bedrijfskunde. Uniek aan deze variant is het échte multidisciplinaire, want nu hebben we studenten van Gedragswetenschappen, Medische wetenschappen, Recht, Letteren, University College, Campus Fryslân, Science and Engineering en natuurlijk Economie en Bedrijfskunde aan boord.”

De studenten zijn enkele weken geleden al begonnen. Kennismaking met elkaar, gastcolleges omtrent A.I. van Freya Liemburg ( CleverAI ) en Tommaso Casseli en vooral teamvorming. Geertje Dam van taem.io is onderdeel van het organisatieteam en met de inzet van de TAEMio app zijn acht teams samengesteld op basis van persoonlijkheid, cultuur en meer. “Op deze wijze komen we tot een optimale connectie tussen team en opdrachtgever. De ervaringen met teamvorming van studenten door middel van TAEMio zijn heel positief. Ook de vorm met de app en het swipen valt goed bij deze doelgroep”, lacht Baalmans. 

 De opdrachtgevers zijn sinds deze week aangehaakt. In de derde sessie, in het Van Swinderenhuys, met liefst acht pitches van de bedrijven / organisaties als AI Kickstart, Dierenartspraktijk ’t Holland via IT-leverancier Nimble uit Heerenveen, Onderwaterscan, Dataqueue, STEKZ, ColliCare, Hanze University en NHL Stenden.

Daarna gingen de acht groepen uiteen om dieper in de specifieke uitdaging per bedrijf in te duiken. “De projecten zijn nu echt van start. De komende weken zullen we dat combineren met een aantal gezamenlijke bijeenkomsten op diverse plaatsen. Zo zijn we gestart in het House of Connections, waar we ook zullen eindigen tegen de zomer, met de oplevering van de adviezen in de vorm van eindpresentaties. Inmiddels hebben we in de Active Learning Classroom in het Duisenberg gebouw gezeten en doen we dus elke keer een andere locatie aan, van de RUG maar bijvoorbeeld ook van deelnemende bedrijven of organisaties.”

“We kijken echt reikhalzend uit naar waar de studenten mee zullen komen richting het einde van de learning community. Daar gaan we een mooi en groots evenement van maken”, vervolgt Baalmans.

 De samenwerking met JTS is voor het GDBC een perfecte match. Het kenniscentrum op het gebied van digital business en data analytics staat voor versterking van de digitale sector in Noord-Nederland en JTS staat voor de bundeling van de kennis van diverse faculteiten en voor verbinding tussen de academische wereld en de nabije maatschappij.

“Allemaal aspecten die in deze learning community samenkomen. Daarnaast een pracht van een kans voor de deelnemende bedrijven om te profiteren van de kennis en kunde van deze studenten en zo in aanraking te komen met eventuele toekomstige medewerkers en talent. De deelnemende student happy, RUG blij en deelnemende organisatie content. Win-win-win dus.”