Bertil Zaal tekent, als routinier in het modevak, voor de vestiging van het merk in Stad. Overhemden van A fish named Fred waren al bij Zaal Leatherwear in Groningen te krijgen. ”Klanten lopen ermee weg”, vertelt Zaal, ”en kwamen ook speciaal voor het merk. Reden genoeg om een nieuwe vestiging te openen met de compléte kledinglijn”. In een werkelijk oogverblindende winkel in de Zwanestraat verkoopt Zaal sinds 5 juni alles van het merk: van sokken en schoenen tot boxershorts en van overhemden en broeken tot gilets en colberts. Alles even uitgesproken en smaakvol en met altijd ergens, een beetje verborgen, dat kleine visje.
Onderscheidende kleding, onderscheidende klanten
Zaal vertelt verder: “Niet alleen de kleding is onderscheidend en aangenaam verrassend, maar we trekken ook bijzonder leuke klanten aan. Hoe ik ze typeer? Verrassende, uitgesproken, zelfbewuste levenskunstenaars, die wel wat aandurven. Dat is echt een feestje.”
Je ogen uitkijken
Stap je binnen in de nieuwe A fish named Fred in Groningen, dan kijk je je ogen uit. En niet alleen vanwege de kleding. De muren in de nieuwe winkel zijn bedekt met blauwe schubben en de etalagepoppen hebben geen hoofden, maar oranje vissenkoppen. En voor de aanhang van de klant biedt Bertil Zaal gastvrijheid met een heerlijke zithoek en een fancy bar. De vestiging in Groningen is na Amsterdam, waar A fish named Fred startte, Leidschendam, Maastricht en Haarlem de vijfde in Nederland.
Bijzonder verhaal
Hoe het merk naar Groningen kwam is een bijzonder verhaal. Bij een bezoek aan een antiekwinkeltje in Amsterdam negen jaar geleden met zijn vrouw, trof Zaal gek genoeg ook wat overhemden aan, van het merk A Fish named Fred. Waarop zijn vrouw zei: “Trek dat overhemd eens aan!” Zaal én zijn vrouw waren gelijk verkocht. Zaal zocht het merk in Groningen, waar hij het tot zijn teleurstelling niet kon vinden. Een jaartje later trof hij de eigenaren van A Fish named Fred op een kledingbeurs in Berlijn en kon hij de overhemden toevoegen aan zijn assortiment. Een verdere uitbreiding lag voor de hand vonden Bertil Zaal en CEO Rob Schalker van A Fish named Fred kortgeleden.
Zwanestraat nog steeds leuk
De plek voor de nieuwe brandstore is met de vestiging in de Zwanestraat, die in 2016 tot leukste winkelstraat van Nederland! werd verkozen, met zorg uitgekozen. ”Het heeft zo moeten zijn”, lacht Zaal. “Drie weken geleden heb ik het pand gehuurd en nu is de winkel klaar. Echt een record hoe snel dat gegaan is!”. Leuk is de Zwanestraat nog steeds, ook al staan er nu enkele panden leeg. Daar maakt Zaal zich geen zorgen over: “Die leegstand geeft ook ruimte voor groei. Maar je moet je wel onderscheiden.”
Fish doet iets (anders) met je!
En zich onderscheiden doet A Fish named Fred als geen ander. “Mannenmode is vaak grijs en saai, veel van hetzelfde. Fish doet het helemaal anders, er is niks wat hierop lijkt,” zegt Zaal. “Ik heb klanten, die verslaafd zijn aan de kleding van Fish. Laatst nog had ik een klant die uitriep: ”Oh, een hele winkel van Fish! Daar gaat mijn salaris!’”