In beeld

Zo behoudt jouw bedrijf loyale klanten

Meerdere factoren zijn belangrijk voor het hebben van een succesvol bedrijf. Daarbij wordt klantloyaliteit wel eens vergeten, terwijl dit juist van onschatbare waarde is. Vaak wordt de focus namelijk gelegd op het aantrekken van nieuwe klanten, maar het behouden van klanten is net zo belangrijk. Als je loyale klanten hebt, laat dit tevredenheid en vertrouwen zien. In deze blog bespreken we hoe je klantloyaliteit kunt behouden en versterken.


Leestijd: 2 minuten

Het belang van klantloyaliteit

Klantloyaliteit laat zien dat je klanten tevreden zijn met je producten of diensten, maar ook laat het aan de buitenwereld zien dat je een betrouwbaar bedrijf bent. Loyaliteit gaat verder dan één aankoop, klanten kiezen namelijk steeds weer voor jouw bedrijf, en dat is met een reden. Tegenwoordig zijn er namelijk erg veel concurrenten, dus dat de klant voor jouw bedrijf kiest en blijft kiezen, is een erg goed teken. Wanneer klanten zo loyaal zijn en vaker voor jouw bedrijf kiezen, zullen ze ook positieve ervaringen delen. Dit kan zowel online als in het echt met anderen. Denk aan een positieve review op je website of op een social media platform. Of een ervaring delen met mensen uit hun omgeving die op zoek zijn naar een dienst of product dat jouw bedrijf kan bieden. Klantloyaliteit is dus een waardevolle factor binnen het succes van jouw bedrijf.

Klanten waarderen

Het waarderen van klanten is ook erg belangrijk. Wanneer een klant zich gezien en gewaardeerd voelt, zal de klant zich nog loyaler voelen naar jouw bedrijf toe. Er zijn verschillende manieren waarop je waardering kunt tonen. Denk hierbij aan een relatiegeschenk, zoals mokken met logo die je cadeau kunt doen aan terugkerende klanten. Daarbij is het belangrijk om goed te luisteren naar de wensen van de klant. Geeft een klant een keer wat negatieve feedback? In plaats van dat je er niks mee doet, kun je ook je excuses aanbieden en een bosje bloemen opsturen met daarbij een oplossing voor het probleem waar de klant tegenaan liep. Zo verander je een negatieve ervaring in een positieve ervaring. Je klanten voelen zich hierdoor gezien en gewaardeerd. Een goede klantenservice is dus ook erg belangrijk.

Gepersonaliseerde klantervaring

Bij een gepersonaliseerde klantervaring behandel je elke klant als een individu en herken je de behoeften van je klanten. Heeft een klant een bepaald product bij je gekocht of een bepaalde dienst bij je afgenomen? Sla deze gegevens op en speel hierop in door persoonlijke acties aan te bieden. Communiceer dit bijvoorbeeld via een mail. Wil je een terugkerende en loyale klant? Geef dan aan iedere klant die voor het eerst bij jouw bedrijf wat heeft gekocht een kortingscode. Hiermee stimuleer je namelijk dat deze klant terugkomt. Ook kun je een soort loyaliteitsprogramma opbouwen, waarbij klanten bijvoorbeeld punten kunnen sparen. Bij een bepaald aantal punten ontvangen ze een cadeau, zoals een leuk geschenk van Maxilia of een gratis of sterk afgeprijsd product of dienst. Om een gepersonaliseerde klantervaring te kunnen creëren, zal je gegevens moeten verzamelen van die klant. Denk hierbij aan de aankopen die de klant doet en de bedragen die je klant uitgeeft bij jouw bedrijf. Zo kun je er snel achter komen welke klanten vaak terugkomen en welke klanten je dus extra kunt waarderen. Door deze manieren in te zetten, vergroot je dus de klantloyaliteit van jouw bedrijf.