Sport

Waarom elk bedrijf aan sportsponsoring moet doen

Op 21 oktober werd er bekendgemaakt dat het contract tussen voetbalploeg FC Groningen en hun hoofdsponsor Office Centre voor onbepaalde tijd verlengd wordt. De club krijgt de komende jaren onvoorwaardelijke financiële steun van het bedrijf. Hierdoor kan het niet alleen de huidige toptalenten zoals Jörgen Strand Larsen en Bart van Hintum behouden, maar ook nieuw talent aantrekken. Het logo van Office Centre zal nog meer te zien zijn zowel op en naast het voetbalveld. Deze uitstekende wisselwerking tussen beide partijen is het perfecte voorbeeld van hoe sportclubs, bedrijven en sportmarketing dezer dagen op de meest optimale manier samenkomen. Office Centre is natuurlijk niet het enige bedrijf dat kiest om aan sportsponsoring te doen, aangezien er nog vele (internationale) bedrijven hun voorbeeld volgen. Hier is waarom!


Leestijd: 3 minuten

Genomineerden bekend sportgala Groningen 2021
Genomineerden bekend sportgala Groningen 2021

De stijgende naamsbekendheid is dé reden waarom bedrijven investeren in sportsponsoring. Of het bedrijf nu een fabrikant is van kleding, kantoorartikelen of sportbenodigdheden; een stijgende naamsbekendheid zorgt voor een groter bereik en meer winst. Elk bedrijf wil ongetwijfeld gaan voor internationale naamsbekendheid en dat is iets waar sportmarketing enorm bij kan helpen. Zeker omdat voetbal de landsgrenzen overstijgt.

Een van de Nederlandse bedrijven dat daar veel voordeel uit haalt, is AFAS Software, welke momenteel sponsor is van AZ Alkmaar. Het Nederlandse softwarebedrijf is op dit moment veel te zien tijdens wedstrijden in eigen land en kan binnenkort ook internationaal opgemerkt worden. AZ Alkmaar maakt, volgens Betway, een platform voor sportweddenschappen, namelijk kans om deel te nemen aan de Europa League en ook om met de eindoverwinning aan de haal te gaan. De ploeg heeft er momenteel een voorspelde winstkans van 125/1 (0.79%) in de statistieken. Als ze inderdaad eraan deelnemen, dan zal het logo van AFAS Software ook verschijnen in landen zoals Spanje, Italië en Kroatië. Dit zal de naamsbekendheid van het bedrijf meteen enorm verhogen.

https://www.youtube.com/embed/vIzcPCh5HT8

Als bedrijf wil je zoveel mogelijk reclamemaken, maar je wil er ook voor zorgen dat je publiek niet afhaakt door een overvloed aan reclame. De perfecte balans vind je door te investeren in sportmarketing. Het maken van reclame via voetbalshirts is veel subtieler dan via televisiecommercials. Reclameblokken op televisie roepen doorgaans eerder frustratie op, aangezien deze hun kijkervaring verstoren. Dat gevoel ervaart het publiek niet bij advertenties op voetbalshirts, aangezien dat soort van reclame de belevenis niet echt beïnvloedt. Het publiek zal misschien niet altijd even veel aandacht schenken aan het logo op de voetbalshirts, maar toch zal het logo steeds aanwezig zijn, dus heeft het zeker al een onbewust effect. Het logo verschijnt niet alleen op de shirts op het echte voetbalveld, maar waarschijnlijk ook op de tenues in de FIFA voetbalgames. Dit is omdat in die games dezelfde shirts gebruikt worden als bij echte voetbalwedstrijden.

Laat ons eens het voorbeeld van Nike nemen. Het kledingbedrijf is sponsor van Nederlandse ploegen zoals FC Utrecht, Vitesse en AZ, en ook van het nationale elftal. Het Nike-logo is niet alleen te zien tijdens de real-life wedstrijden van deze ploegen, maar ook bijvoorbeeld als gamers voor het Nederlands elftal gaan kiezen tijdens een spelletje FIFA. Als je dus, net zoals Nike, een kledingsponsor bent van een voetbalclub, dan zal je logo gebruikt worden op de voetbalshirts op het echte voetbalveld en op het virtuele veld.

https://www.youtube.com/embed/tSGUoPpiGGk

Als je als bedrijf aan sportsponsoring doet, kijk dan eens verder dan alleen maar de (virtuele) voetbalshirts. Er zijn nog verschillende manieren om een voetbalploeg te sponsoren. Ben je, net zoals bedrijven 123inkt, Kantoorartikelen Dronten en Office Centre, gespecialiseerd in kantoorartikelen? Dan is het vanzelfsprekend dat je gaat opteren voor het ontwikkelen van speciale notebooks en schrijfgerei die in de fanshops kunnen liggen. Fans zullen je artikelen maar al te graag gebruiken als ze een handtekening vragen aan topspelers als Arjen Robben en Bart van Hintum. Toch kan je de sponsoring naar een hoger level tillen door bijvoorbeeld je naam te geven aan een toernooi. Denk maar aan de Croky Cup in België.

Sommige bedrijven zweren bij sportsponsoring terwijl andere liever gaan voor de meer traditionele manieren van sponsoren. Toch biedt sportsponsoring enorm veel voordelen zoals een verhoging van (internationale) naamsbekendheid, een hogere reclametolerantie en verschillende manieren van reclamemaken zoals voetbalshirts en reclameborden.