Cultuur & Uitgaan

Groningen dankzij Eurosonic straks bruisend hart Europese popmuziek

Over minder dan een week is Groningen dankzij Eurosonic Noorderslag (ESNS) de ongekroonde pop-hoofdstad en grootste etalage voor jong poptalent van Europa. De betekenis van dit festival voor de reputatie van Groningen als jonge, dynamische en hippe stad kan eigenlijk niet worden overschat. Die betekenis blijkt alleen al uit het feit dat er maar liefst 350 Europese artiesten komen, die spelen voor 40.000 muziekliefhebbers, en dat er evenementen zijn waar meer dan 4.000 professionals uit de muziekindustrie op af komen.


Leestijd: 1 minuut

De opbouw op de Grote Markt voor ESNS 2024 is begonnen.
De opbouw op de Grote Markt voor ESNS 2024 is begonnen.

ESNS begint dit jaar komende woensdag, 17 januari. Het is de 38ste editie van dit festival, dat werd opgericht in 1986.

Het festival is ook in economisch opzicht van zeer grote waarde voor Groningen. Hotels, horeca, b&b, zalen: tal van organisaties en bedrijven hebben het vanaf woensdag extra druk in Groningen.

Niet voor niets dat veel andere steden in Europa zitten te azen om gastheer te worden van dit festival. Maar dankzij vereende krachten van ook gemeente en Groningse ondernemers is het nog steeds gelukt om ESNS voor Groningen te behouden.

’s Avonds treden van woensdag tot en met vrijdag op 40 verschillende locaties in hartje Groningen Europese acts op. En op zaterdag staan opkomende Nederlandse artiesten centraal tijdens Noorderslag in De Oosterpoort.

ESNS is ook van essentieel belang gebleken om nieuwe Europese acts door te laten breken in live muziekscenes in heel Europa en daarbuiten.

Het showcasefestival, dat in 1986 van start ging, heeft een indrukwekkende staat van dienst in het kickstarten van de internationale carrières van artiesten als Altin Gün, Alina Pash, Arlo Parks, Deki Alem, Dua Lipa, Fontaines D.C., girl in red, Hania Rani, The Haunted Youth, July Jones, Meduza, Priya Ragu, Pip Blom, Pongo, Queralt Lahoz, Sans Soucis, Sigrid,Trupa Trupa en Wet Leg.

Foto’s: Wim Dijkman