Roos Gortzak en Jan Geert Vierkant zijn sinds 1 februari samen de opvolgers van Andreas Blühm, die met pensioen is gegaan. Gortzak als artistiek directeur, Vierkant als zakelijk directeur. De twee hebben er inmiddels al honderd dagen opzitten als nieuwe directie. Tijdens de Newsnight, georganiseerd door Diepduik Media, konden ze uitleg geven over hun plannen met het Groninger Museum.
De nieuwe directie werkt nog aan een nieuw beleidsplan, maar kon al wel iets vertellen over hoe zij aankijken tegen de toekomst. Net als veel musea in Nederland heeft ook het Groninger Museum te maken met een stabilisatie van het aantal bezoekers. De nieuwe directie wil zeker tentoonstellingen blijven maken die publiek trekken en gaat ook alles doen om het publiek te verleiden naar Groningen te komen. Maar wat de nieuwe directie niet gaat doen is blockbusters inkopen, die niets met de geschiedenis, locatie en collectie van het Groninger Museum te maken hebben.
“De tentoonstelling van The Rolling Stones heeft minder opgeleverd dan was gehoopt, al kwam dat ook door corona. Maar dergelijke spectaculaire tentoonstellingen vergen grote investeringen en je loopt er ook risico mee. Wij zien het Groninger Museum niet als een kunsthal met alleen meer spectaculaire tentoonstellingen. Wij willen het Groninger Museum ook een platform laten zijn dat bezoekers en kunstenaars laat nadenken over belangrijke actuele thema’s”, aldus Jan Geert Vierkant.
Beide directeuren zijn samen verantwoordelijk voor het Groninger Museum als geheel, maar hebben wel degelijk andere portefeuilles met duidelijk omlijnde taken en verantwoordelijkheden. Roos Gortzak is aangesteld om de artistieke koers te bepalen en Jan Geert Vierkant heeft de zakelijke en bedrijfsmatige kant onder zijn hoede.
Roos Gortzak heeft een uitgebreide achtergrond als kunsthistoricus, curator en kunstcriticus. Ze begon haar loopbaan in Amsterdam en was sinds 2014 directeur van de Vleeshal in Middelburg, een centrum voor hedendaagse kunst. Onder haar leiding verwierf de Vleeshal landelijke en internationale erkenning. Als criticus schreef ze onder andere voor de Volkskrant, Metropolis M en ArtReview.
In haar nieuwe functie bij het Groninger Museum wil Gortzak een vernieuwende artistieke koers uitzetten die aansluit bij het eigenzinnige karakter van het museum en zijn diverse collectie. Ze benadrukt het belang van samenwerking met het team en het voortbouwen op de rijke geschiedenis van het museum.
“Het Groninger Museum heeft een traditie van 150 jaar. Er zijn verschillende disciplines en collecties. Onze nieuwe koers zal geen breuk zijn met het beleid van de afgelopen jaren. Maar wel willen we er in een meer holistische benadering één geheel van maken. We willen zowel internationaal georiënteerd zijn, als een museum zijn voor iedereen. Wat dat betreft vind ik de vroegere directeur Frans Haks een heel mooi voorbeeld. We willen terug naar de grondgedachte van Frans Haks: hoge en lage kunst combineren”, aldus Gortzak.
“We willen ook meer samenwerken met de (kunst-) academies. Het Museum wil geen doods mausoleum zijn maar een levendig geheel, ook voor jongeren. We willen terug naar de tijd dat levende kunstenaars een grote rol speelden. Zij moeten de weg naar ons weer vinden. We willen daarom ook de banden met jonge kunstenaars aanhalen”, zo betoogde Roos Gortzak.