De deelnemende fotografen ondernamen ieder een zoektocht naar vrijheid en de illusie daarvan. Zo doolde de Franse fotograaf Emmanuel Guillaud door nachtelijk Tokio. ‘Until the Sun Rises’ is zijn nieuwe installatie over eenzaamheid, over mannen die dwalen over parkeerplaatsen en schoolterreinen: publieke plekken die bij nacht veranderen in een tijdelijk getto. Ze hopen op toevallige ontmoetingen, zijn ‘op zoek naar een kick zonder verplichtingen’, of toch naar intimiteit… Als de zon opkomt vertrekken ze weer, het liefst vergetend wat zich heeft afgespeeld.
De Duitse Katharina Hesse geeft de kijker in ‘Human Negotiations’ een ander beeld van de prostitutie-industrie in Bangkok, Thailand. Zij volgde een aantal vrouwen en interviewde hen uitvoerig over hun levens en hun achtergrond, hun keuzes en hun motieven. Het bleek maar zeer de vraag of ons westerse beeld – vrouwen als machteloze slachtoffers van de oosterse seksindustrie – wel stand kan houden.
Yevgeny Kondakov stelde zich de vraag: wat gebeurt er als het meest onderdrukte land ter wereld plotseling wordt blootgesteld aan de decadentie van de westerse massaconsumptie en aan een regering die onverschillig is wat de gewone burger doet? In Russian Sexual Revolution toont Kondakov aan dat er in de voormalige Sovjet Unie niet alleen een economische en politieke omwenteling plaatsvond, maar ook een seksuele revolutie.
De Amerikaanse Amy Touchette documenteert in ‘The World Famous *BOB*’ het leven van een vrouwelijke ‘burlesque dancer’ in New York. ‘Bob’, de identiteit van een mannelijke ‘drag queen’ die zij zichzelf aanmat, leefde in San Francisco een excentriek, maar destructief leven. Ontwaakt uit de nachtmerrie die haar bestaan was, gaf zij zichzelf een tweede kans in New York. Daar kon ze zich eindelijk uitleven in haar fantasie: een ster te zijn.