Wonen

Bewoners De Hunze zetten actie voort tegen landbouwverkeer

Bewoners van de Groningse wijk De Hunze zijn in actie gekomen tegen landbouwverkeer door hun wijk. Ze hebben daartoe zelfs een actiecomité ‘Geen landbouwverkeer door de Hunze’ opgericht.


Leestijd: 3 minuten

Het Comité heeft een brief gestuurd aan de gemeenteraad waarin de leden schrijven dat zij de indruk hebben dat een aantal feiten aangaande een tractorsluis niet geheel duidelijk waren bij diverse commissieleden.Wat voorafging:Uit het knipboekje van de gemeente werd duidelijk dat als gevolg van de knip in de Ulgersmaweg er landbouw verkeer door de Hunze zou gaan rijden. De Hunze is een kinderrijke, autoluwe, 30 km woonwijk. Verontruste wijkbewoners hielden (in overleg met bewonersorganisatie BHS) een enquête in de wijk, waaruit bleek dat:- bijna niemand wist dat er een Hunze-tractorroute aan de knip verbonden was en- nagenoeg iedereen tegen de komst van een tractorroute door de woonwijk was.De helft van de huishoudens in de Hunze en van Starkenborgh (498 huishoudens) machtigden ons om hiertegen bezwaar aan te tekenen. Deze actie werd ondernomen direct nadat wij op de hoogte waren gekomen van de plannen en het viel binnen de termijn van inspraak.Wij zijn tevreden met het gewijzigde voorstel, zoals dat nu voorligt, om een tractorsluis in de geplande knip in de Ulgersmaweg aan te leggen.We vragen uw aandacht voor de volgende punten:1) De financiën. Het genoemde bedrag van 174.500 euro is bestemd voor de herinrichting van het Korrebrugkruispunt/ Ulgersmaweg gebied. Hiervan is de tractorsluis slechts een onderdeel. Het is dus geen kapitaalvernietiging van 174.500 euro als de proef mislukt. 2) De landbouwvoertuig bewegingen op de Ulgersmaweg.In september j.l. zijn tellingen verricht. Per dag passeerden tussen 8.00 uur en 18.00 uur gemiddeld 20 landbouwvoertuigen het Korrebrug-kruispunt. Hierbij kunnen we 2 kanttekeningen maken.- De graanhandel Offeringa heeft aangegeven dat er gedurende de telperiode geen graantransporten per tractor zijn gearriveerd op zijn bedrijf. De graancampagne was in september namelijk al beëindigd.- Er is geteld van 8.00 uur tot 18.00 uur. Ook voor en na deze tijdstippen passeren er landbouwvoertuigen over het Korrebrug kruispunt.Het gemiddelde aantal landbouwvoertuigen dat per dag het kruispunt passeert zal (zeker tijdens de graancampagne) hoger zijn dan de genoemde 20 per dag.3) De Hunze route voor landbouwverkeer.Bij het mislukken van de proef met de tractorsluis dreigt het landbouwverkeer van de route door de Hunze gebruik te gaan maken. Deze route doorkruist de hele wijk, loopt langs het centrale speelveld en tenslotte kruist hij, 200 meter oostelijk van de Korrebrug, het Heerdenpad. Op dit drukke fietspad, dat door de tractoren wordt gekruist, gebeuren jaarlijks meer geregistreerde ongelukken met letsel dan op het Korreweg kruispunt. (Bij de Korrebrug gemiddeld 4 per jaar; Heerdenpad in 2002 maar liefst 10). De kosten die gemoeid zijn met het aanpassen van de Hunze-route voor landbouwvoertuigen en het veiliger maken voor de overige verkeersdeelnemers zijn niet bekend. 4) Proef.De proef met de tractorsluis móet slagen wil er geen landbouwverkeer door de Hunze gaan rijden. Het slagen van de proef kan worden afgedwongen door de route langs de Ulgersmaweg zo onaantrekkelijk mogelijk te herinrichten voor doorgaande vrachtauto’s, door de sluis zo onpasseerbaar mogelijk voor vrachtauto’s te maken endoor zonodig politiecontroles te laten plaatsvinden bij de tractorsluis. Het actiecomité wil nauw betrokken worden bij de herinrichting van de Ulgersmaweg en het Korrebrug kruispunt. Als de herinrichting een feit is en de sluis niet naar behoren blijkt te functioneren willen wij dat naar nieuwe oplossingen wordt gezocht om te voorkomen dat vrachtauto’s illegaal de sluis passeren. Beslispunt 4, waardoor de sluis automatisch verdwijnt indien er meer dan 80 vrachtwagens door de sluis rijden, zou vervangen moeten worden door het besluit dat de raad na evaluatie van de proef beslist hoe de verkeersveiligheid, zonodig, verder verbeterd kan worden. Tot slot:De bewoners van de Hunze en van Starkenborg zijn vóór een veilig kruispunt en vóór een veilige Hunze-wijk. De oplossing van het probleem bij het Korrebrug-kruispunt mag niet tot gevolg hebben dat een deel van dat probleem naar de nabijgelegen wijk wordt verplaatst.