Wonen

Flink meer reizigers op station Groningen Europapark

Tijdens de grote spoorwerkzaamheden van 10 mei tot en met 12 juli is station Groningen Europapark het begin- of eindpunt voor alle treinen van en naar de stations Zwolle, Veendam en Bad Nieuweschans. Dat betekent fors meer reizigers op het relatief kleine station Groningen Europapark. Hoe stoomt Groningen Europapark zich hiervoor klaar? We vragen het aan stationsmanager Radjan Barhoe.


Leestijd: 2 minuten

“De voorbereidingen om alle extra reizigers te kunnen opvangen op station Groningen Europapark zijn twee jaar geleden al begonnen”, aldus Barhoe. Hij is stationsmanager van 26 relatief kleine stations in de provincie Groningen, waaronder Groningen Europapark. Als stationsmanager is hij verantwoordelijk voor het dagelijks beheer van de stations.

Barhoe: “We zorgen ervoor dat de stations schoon, heel en veilig zijn. Ik loop mijn rondes bij de verschillende stations en onderhoud contacten met allerlei partijen.” Station Europapark is in vergelijking met het station Groningen klein. Het telt vier perrons en het station heeft veel minder voorzieningen. Dus er moet heel wat gebeuren om de stroom van extra reizigers straks op te vangen.

Extra faciliteiten


Het station wordt uitgerust met allerlei tijdelijke faciliteiten. Zo worden er, naast de 1300 fietsparkeerplekken die er al zijn, fietsenrekken geplaatst op het grasveld aan de kant van de Boumaboulevard. Ook komen er toiletvoorzieningen, die zijn er momenteel nog niet. Een tijdelijke kiosk komt er niet op Groningen Europapark. Maar wie de trein niet instapt zonder koffie to go kan terecht in de omgeving.

Meer personeel

Er komt ook meer personeel naar het station tijdens de periode van werkzaamheden. “Denk aan servicemedewerkers van NS en Arriva, en schoonmakers voor zowel het station als voor de treinen. Al die medewerkers moeten ook een personeelsruimte hebben, dus er komen units om hen te huisvesten.”

Reizigers moeten natuurlijk het station ook kunnen bereiken. Daarom komen er bussen aan beide kanten van het station. Die vervoeren de passagiers van station Groningen naar Groningen Europapark en andersom. Bij de bussen worden mobiele in- en uitcheckpaaltjes neergezet. Ook gaan er extra taxi’s rijden en worden er extra OV-fietsen geregeld.

Ondanks alle voorbereidingen is het onvermijdelijk dat de perrons straks een stuk voller staan. “Je kunt nooit alles perfect doen, maar we doen alles wat in onze macht ligt om het voor de reizigers zo soepel mogelijk te laten verlopen”, aldus Barhoe. “Mensen zullen tijdelijk ongemak ervaren, maar ze krijgen er een heel mooi station Groningen voor terug.”