Traditioneel vragen veel inwoners vóór hun zomervakantie een nieuw reisdocument aan. De DIA schrijft in juni wekelijks 800 tot 1.000 bezoekers aam van wie het paspoort of de identiteitskaart binnenkort verloopt. De gemeente wil met de afsprakenplanner de drukte meer spreiden.
Tegelijk met de capaciteitsuitbreiding start een voorlichtingscampagne om de mogelijkheid van het maken van een afspraak onder de aandacht van het publiek te brengen. Zo krijgen alle inwoners van wie binnenkort het reisdocument verloopt een speciale folder over de service. Ook is vanaf maandag 26 mei op OOG TV en www.gemeente.groningen.nl regelmatig een filmpje te zien over de afsprakenplanner. Verder zet de gemeente advertenties, posters, banners en plafondhangers in die over hetzelfde onderwerp gaan
Overigens hoeven Stadjers voor veel gemeentelijke dienstverlening al niet meer langs te komen bij de gemeente. Zo kan via internet een afschrift uit de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens besteld en betaald worden. Hetzelfde geldt voor akten van de burgerlijke stand. Ook voor het doorgeven van een verhuizing kunnen Stadjers op het eLoket terecht.
Wonen
Gemeente verdubbelt capaciteit Eloket
De gemeentelijke Dienst Informatie en Administratie (DIA) heeft vanaf maandag de capaciteit van de afsprakenplanner op het eLoket verdubbeld. Tot nu toe konden maximaal 375 Stadjers per week een afspraak maken over de datum en het tijdstip waarop ze een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs willen aanvragen. Dit worden 750 afspraken per week. Burgers die een afspraak maken via www.eloket.groningen.nl en zich op het afgesproken moment aan de receptiebalie melden, hoeven niet meer te wachten. Zij zijn direct aan de beurt. Met de uitbreiding van de afsprakenplanner wil de gemeente de dienstverlening aan de inwoners verder verbeteren.
Leestijd: 1 minuut