Wonen

GroenLinks wil in 2003 voorstel voor autoluwe Steentilstraat

Bij de behandeling van het Meerjarenprogramma Verkeer en Vervoer 2002-2006 heeft GroenLinks raadslid Harrie Miedema het College van B&W gevraagd om in 2003 met een voorstel te komen voor het autoluw maken van de Steentilstraat.


Leestijd: 1 minuut

De grote stroom auto’s die dagelijks door de Steentilstraat en de Rademarkt gaat, zorgt voor veel overlast bij fietsers en voetgangers. Ook ontstaan er veel gevaarlijke situaties bij de Steentilbrug en het kruispunt Steentilstraat/Rademarkt. Kern van het voorstel is dat de parkeergarage aan de Rademarkt bereikbaar blijft vanaf het Damsterdiep en dat automobilisten die iets willen kopen, de Steentilstraat kunnen blijven bereiken. Het doorgaande verkeer dient echter geweerd te worden en dat is toch het grootste deel. Als dat niet langer gebruik kan maken van deze route, zal de Steentilstraat veel minder auto’s te verwerken krijgen en zal het dus een veel aantrekkelijker winkelstraat worden. GroenLinks stelt daarom voor dat de wethouder in overleg gaat met ondernemers in het gebied en met andere belanghebbenden en volgend jaar met een voorstel komt voor het autoluw maken van de Steentilstraat. Een dergelijk voorstel staat overigens ook in het Collegeprogramma 2002 – 2006.GroenLinks is tevreden over het gehele Meerjarenprogramma, waarbij meer geld dan voorheen wordt besteed aan openbaar vervoer en fiets. Wel moet na 2003 nog dekking worden gevonden voor veel fietsmaatregelen. Hiervoor moeten ook GDU-gelden (subsidie van provincie) gereserveerd worden. Bij het omvangrijke pakket doorstromingsmaatregelen voor het autoverkeer heeft GroenLinks nog wel wat vraagtekens. Het college moet beter beargumenteren waarom alle maatregelen noodzakelijk zijn.