Wonen

Herinrichting moet Dilgtweg veiliger maken voor fietsers en voetgangers

De gemeente Groningen wil met een herinrichting de Dilgtweg in Haren veiliger maken voor fietsers en voetgangers. Er geldt straks een maximum snelheid van 30 km/uur, er komt meer ruimte voor niet-gemotoriseerd verkeer én meer groen.


Leestijd: 1 minuut

Afbeelding | Gemeente Groningen
Afbeelding | Gemeente Groningen

“De Dilgtweg is nu vooral gericht op gemotoriseerd verkeer”, zegt wethouder Philip Broeksma. “Dat gaat veranderen. We verlagen de maximum snelheid van 50 naar 30 km per uur. Ook worden er verschillende maatregelen genomen waardoor er meer ruimte ontstaat voor fietsers en voetgangers.”

Het wegprofiel in de straat wordt versmald en de fietsstroken verbreed. Een middengeleider en zebrapad op de kruising met de Rijksstraatweg zorgt voor een lagere snelheid van de auto’s en maakt de oversteek veiliger. Ook worden de parken langs de Dilgtweg aantrekkelijker ingericht met bankjes en speelmogelijkheden. Ook worden de bushaltes bij Beatrixoord toegankelijker gemaakt en komen er bushokjes.

Het college vraagt voor de uitvoering 1.800.000 euro aan de gemeenteraad.

Doorwaadbare Stad

De Dilgtweg is één van de eerste straten die wordt aangepakt in het kader van het uitvoeringsprogramma ‘Doorwaadbare Stad’. De komende jaren wordt de maximum snelheid in ruim 50 straten en wegen binnen de gemeente Groningen verlaagd van 50 naar 30 km/uur. De leefomgeving in deze straten moet aantrekkelijker worden gemaakt door een minder dominante rol voor de auto.