Wonen

OPENBAAR ONDERWIJS GRONINGEN VERZELFSTANDIGD

De openbare scholen in Groningen hebben zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot professionele en zelfstandige organisaties die goed in staat zijn zelfstandig vorm en inhoud te geven aan het onderwijs en hun maatschappelijke opdracht. Het college van B&W heeft nu besloten om door te gaan op de ingeslagen weg en stelt de gemeenteraad, in de nota Openbare scholen in de stad ‘op eigen benen’ , voor om het openbaar onderwijs in Groningen te verzelfstandigen.


Leestijd: 2 minuten

Uit gesprekken is gebleken dat er een breed draagvlak is voor verzelfstandiging van het openbaar onderwijs in een stichting. Daarnaast kiest het college er voor om als lokale overheid een rol te blijven spelen, daar waar het gaat om de borging van de identiteit en kwaliteit van het openbaar onderwijs. Dit zal nader uitgewerkt worden in het model ‘De Groninger aanpak’.

De discussienota Verzelfstandiging Openbaar Onderwijs Groningen is met alle betrokkenen besproken: de gemeenteraad, directies van scholen, medezeggenschapsraden, personeel, ouders en leerlingen, de werknemers van het bestuursbureau en de ondernemingsraad van OCSW. De conclusie die uit deze gesprekken valt te trekken is, dat er een breed draagvlak is voor verzelfstandiging van het openbaar onderwijs in Groningen. De belangrijkste discussiepunten waren het vormgeven van de stichting en de uitwerking van de randvoorwaarden. Het college heeft naar aanleiding van deze discussie dan ook een nadere afweging gemaakt en gekozen voor het model ‘De Groninger aanpak’. Een stichtingsmodel waarin een professioneel college van bestuur, ondersteunt door een stafbureau, verantwoording aflegt aan een interne raad van toezicht met een duidelijke verantwoordingslijn naar de lokale overheid. De gemeenteraad benoemt de leden van de raad van toezicht.

Ook na de verzelfstandiging wil het gemeentebestuur – naast de wettelijke verplichtingen – actief betrokken blijven bij het openbaar onderwijs in de stad en op hoofdlijnen richting kunnen blijven geven. Het gaat hierbij vooral om de borging van de identiteit en de kwaliteit van het openbaar onderwijs. Identiteit is het garanderen van het karakter en de inrichting (op hoofdlijnen) van het openbaar onderwijs. Kernbegrippen zijn brede toegankelijkheid, maatschappelijke voorbereiding, actieve pluriformiteit en actieve participatie. Bij kwaliteit gaat het om het zorgen voor voldoende, breed, gevarieerd en innovatief openbaar onderwijs in de stad. Dit zal vastgelegd worden in de statuten van de stichting.

De medezeggenschapsgeledingen van de openbare scholen en de dienst OCSW gaan het voorstel de komende tijd bespreken. Zij hebben hierop instemmingsrecht. De gemeenteraad behandelt het voorstel in juni. Naar verwachting wordt het definitieve voorstel na de zomer vastgesteld.