Regio Groningen-Assen vindt de economische bereikbaarheid van de regio van groot belang. Daarom wordt er gewerkt aan de constante versterking van het regionaal vervoerssysteem. Centraal daarin staat de gelijktijdige verbetering van de bereikbaarheid door het Openbaar Vervoer, de fiets en de auto. De komst van de RegioTram in de stad Groningen én het doorrijden van de tram in de regio leveren een sterke kwaliteitsimpuls aan dit regionaal vervoerssysteem. Die impuls is nodig om een dreigende verkeersinfarct te voorkomen.
Doorrijden de regio in
Het projectbureau RegioTram werkt aan de uitvoering van de plannen voor de stad Groningen. De eerste twee tramlijnen moeten in 2016 rijden. Na 2020 moet de tram ook doorrijden, de regio in. Mogelijke bestemmingen zijn Bedum/Winsum, Hoogezand-Sappemeer, Leek-Roden, De Punt/Assen en Zuidhorn. Hoogezand-Sappemeer komt waarschijnlijk als eerste in aanmerking voor een tramverbinding met de Groninger binnenstad en de eindbestemmingen Zernike en Kardinge.
De Stuurgroep van Regio Groningen-Assen maakt een Plan van Aanpak voor het ‘doorrijden de regio in’, samen met de betrokken partijen. Dit Plan van Aanpak moet in het eerste kwartaal van 2011 op hoofdlijnen klaar zijn.
Bijdrage van de regio
De taakstellende bijdrage van Regio Groningen-Assen voor het project RegioTram is opgenomen in het Meerjaren Investeringsprogramma 2010-2020. Alle raden en staten van het samenwerkings-verband hebben de financiële opzet van dit programma afgelopen voorjaar vastgesteld.
Besluitvorming
Er zijn drie partijen die een besluit nemen over het project RegioTram: de gemeenteraad van Groningen, Provinciale Staten van Groningen en de Stuurgroep Regio Groningen-Assen. De gemeenteraad heeft op 20 oktober ingestemd met de start van de aanbestedingsprocedure. De behandeling van de Regiotram in Provinciale Staten van Groningen staat gepland voor dinsdag 7 december.
Samenwerkingsverband Regio Groningen-Assen
Sinds 1996 werken de gemeenten en provincies in de Regio Groningen-Assen samen op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling met als doel meer kwaliteit in en voor de regio te bereiken. Deze kwaliteit wordt bereikt door een gemeente- en provinciegrens overschrijdende samenhangende aanpak van wonen, werken, mobiliteit en landschap. Duurzame ontwikkeling staat daarbij voorop. De bundeling van wonen, werken en mobiliteit langs de zogenaamde T-structuur (gevormd door de A7:Leek/Roden-Hoogezand-Sappemeer en de A28: Groningen-Assen) is hierbij het centrale uitgangspunt. Deelnemers van de regionale samenwerking zijn de provincies Drenthe en Groningen en de gemeenten Assen, Bedum, Groningen, Haren, Hoogezand-Sappemeer, Leek, Noordenveld, Slochteren, Ten Boer, Tynaarlo, Winsum en Zuidhorn.