Het instaptarief per rit wordt meer dan een halve euro duurder, en de prijs per kilometer is bijna twee eurocent verhoogd. Met een flink aantal kilometers loopt dit al gauw op, zo zegt de SP. Daarnaast is het maximum wat gehandicapten kunnen reizen met taxivervoer vastgesteld op 1500 kilometer.
“Deze nieuwe regeling is eind vorig jaar geruisloos door de gemeenteraad geaccepteerd. Vanaf de eerst week van januari krijgt de SP reacties van mensen die gebruik maken van het Wmo-vervoer”, zo stelt SP-raadslid Wim Koks.
“Stel je maakt voor 1500 km (is 30 km per week) gebruik van het Wmo-vervoer dan betekent die verhoging van de km-prijs met € 0,017 een extra uitgave van € 25,50,- per jaar. Stel dat je die 1500 km verdeelt over twee ritten per week. Dat zijn 100 ritten per jaar maal de verhoging van het instaptarief met € 0,54 zijn extra kosten van € 54,-. Dus iemand die 1500 km per jaar van Wmo-vervoer gebruikt maakt en dat twee keer per week is € 79,50 per jaar extra kwijt.”
Daarom doet de SP graag verder onderzoek wat de daadwerkelijke gevolgen zijn. Het meldpunt is te vinden via groningen.sp.nl
Wonen
SP start meldpunt voor gebruikers Wmo-vervoer
De SP start een meldpunt voor gebruikers van het Wmo-vervoer. Door de bezuinigingen van het gemeentebestuur betalen gehandicapten een stuk meer voor hun vervoer. Daarnaast zal er een maximaal aantal kilometers gelden. SP Groningen wil weten wat voor gevolgen dit heeft voor de gebruikers en is daarom op haar website een meldpunt gestart op haar website.
Leestijd: 1 minuut