Wonen
Stadspartij: Klassieke bebouwing rond Herewegviaduct handhaven
De STADSPARTIJ is van mening, dat de monumentale villa’s aan het Herewegviaduct op het zogenaamde Ennam-terrein en de Glaudé-locatie aan weerszijden van het viaduct zo spoedig mogelijk moeten worden gerestaureerd en zal hier schriftelijke vragen aan het College van B&W over stellen .
Leestijd: 1 minuut
In de afgelopen dertig jaar heeft men deze prachtige panden willens en wetens laten verloederen. Volgens de STADSPARTIJ worden er in Groningen te gemakkelijk 19e-eeuwse karakteristieke panden aan hun lot overgelaten en, wanneer ze bijna niet meer te redden zijn, gesloopt.Deze bouwstijl spreekt veel inwoners van deze stad aan, gezien de populariteit van wonen in 19e-eeuwse wijken.Wat heeft bijvoorbeeld de sloop van de 19e-eeuwse herenhuizen aan de Emmasingel nu voor nut gehad? Er is niets op gewonnen, enkel verloren. Nietszeggende dozenarchitectuur kwam ervoor in de plaats. De sloop van zulke armoedige “vernieuwende” bouwwerken zullen wij binnen onze generatie nog meemaken. Deze betonnen kolossen hebben weinig uitstraling of karakter en zullen heel snel functioneel en bouwtechnisch verouderen (wegwerparchitectuur). De rijk geornamenteerde villa’s aan de voet van het viaduct zijn zeer karakteristiek voor de jaren 80 van de 19e eeuw. Dit cultureel erfgoed dient behouden te blijven. De STADSPARTIJ zou deze villa’s graag laten integreren in de nieuwbouwplannen. De Hereweg, de eeuwenoude historische uitvalsweg van de stad naar het zuiden, is helaas al op te veel plekken verminkt door ondoordachte en lelijke nieuwbouw uit het recente verleden; dat moet nu anders en beter en de oude grandeur zou er weer moeten terugkomen! De STADSPARTIJ wil graag dat de mogelijkheden onderzocht worden om de dan gerestaureerde villa’s te betrekken in de herontwikkelingen die op de rol staan. Zo kan er toch nog een stukje waardevolle klassieke bebouwing voor ons nageslacht bewaard blijven. Het argument dat ruimtegebrek zou nopen tot sloop, kan hier werkelijk niet worden aangevoerd, aangezien er zowel achter het station als op het Europapark ruimte genoeg is voor ‘vernieuwing’.