Dat doen zij in een 5B-plus variant. Van 5B-plus zijn in een 2e aanvulling op het MER (Milieu Effect Rapport) de milieueffecten in beeld gebracht op dezelfde wijze als in het oorspronkelijke MER. Samen met variant 4A-III, gaat deze nu dus de inspraak in. De inspraak duurt van 5 december tot 16 januari 2008. Daarna sturen Gedeputeerde Staten hun tracékeuze door aan Provinciale Staten. Provinciale Staten nemen waarschijnlijk in april 2008, het definitieve besluit.
In overleg met een bewonersgroep is alternatief 4A afgelopen zomer uitgewerkt in acht varianten. Hiervan werd één (variant 4A-III) door een gedeelte van de bewonersgroep aanvaardbaar geacht. De andere varianten zijn, uitgezonderd een financieel onhaalbare grootschalige boortunnel, door alle leden van de bewonersgroep afgewezen. Het College heeft alternatief 4A-III getoetst aan een aantal voorwaarden die zij in maart 2007 stelde.
Zij heeft vastgesteld dat het alternatief 4A-III stedenbouwkundig goed kan worden ingepast, dat het qua leefbaarheid op de lange duur aanvaardbaar is en dat het voldoende oplossend vermogen heeft voor de afwikkeling van het verkeer. Maar het college vindt ook dat 4A-III niet voldoet aan de voorwaarde dat er sprake moet zijn van een versoberde uitvoering van het kruispunt Langestraat-Industrieweg.