Nu de Lelylijn in het afgelopen najaar definitief is toegevoegd aan het Europese spoornetwerk, zouden Groningen en de rest van het noorden kunnen worden gezien als toegangspoort tussen West- en Noord- Europa. Naast de flink verkorte reistijd tussen Amsterdam en Groningen, zal dit ook een forse impact hebben op het vestigingsklimaat.
Terwijl op dit moment het stationsgebied van Groningen gereed wordt gemaakt voor de toekomst, waarbij het een metamorfose ondergaat tot nieuwe stadsentree, als levendig en mixed-used gebied, biedt het kansen om hierop te acteren als aantrekkelijke kantorenlocatie.
Kijkend naar de Zuidas (foto boven van Valley) en het stationsgebied van Utrecht, met historisch lage leegstandscijfers, speelt het aantrekkelijke vestigingsklimaat een prominente rol: voldoende werkgelegenheid voor hoger opgeleiden, faciliteiten en woonruimte in de nabije omgeving, kwalitatief goede kantoorruimte en bovenal is het vanuit alle windstreken goed te bereiken met het openbaar vervoer.
In het stationsgebied van Utrecht is recentelijk de ontwikkeling aangekondigd van de 105 meter hoge toren met de naam Oopen. Het grotendeels publiek toegankelijke gebouw biedt onder meer ruimte aan een nachtclub, dakterras, meerdere sportfaciliteiten, een fietsenstalling voor 3.200 fietsen, ruimte voor culturele broedplaatsen en maar liefst 33.000 m² aan kwalitatief hoogwaardige kantoorruimte. Daarnaast moet Oopen de eerste multifunctionele CO2-neutrale toren van Nederland worden. (Foto hieronder).
Op de Zuidas in Amsterdam zijn er legio voorbeelden van geslaagde en toekomstige ontwikkelingen, waarbij Valley een echte blikvanger is als men vanaf Schiphol weer richting het noorden rijdt. Het groene gebouw met een oppervlakte van maar liefst 75.000 m² bestaat uit woningen, kantoren en biedt ruimte aan cultuur, retail en horeca.
Het is dan ook niet gek dat de meeste kantoorgebieden zich in de Randstad bevinden, waarbij de Zuidas, het stationsgebied van Utrecht, Den Haag en Rotterdam de lijsten aanvoeren. Maar er zijn ook steeds meer succesverhalen buiten de randstad. Een duidelijk voorbeeld is advocatenkantoor Dirkzwager, de drie vestigingen van het grootste advocatenkantoor zónder vestiging op de Zuidas, worden samengevoegd in het stationsgebied van Arnhem. Een van de belangrijkste redenen om een gloednieuwe locatie te betrekken is dat de bereikbaarheid per openbaar vervoer een steeds grotere rol is gaan spelen en dat de werknemers een betaalbare woning kunnen vinden in de regio.
Stukken noordelijker dan Arnhem kent ook Zwolle een toonaangevend voorbeeld van een succesvolle ontwikkeling in het stationsgebied: The City Post. Het is de eerste fase van de duurzame herontwikkeling van het voormalige Postsorteercentrum naar het eerste Paris Proof, high-end, multi-tenant kantoorgebouw van Noordoost-Nederland.
Qua aangekondigde nieuwbouwontwikkelingen in de stad Groningen, komt er op de plek waar vroeger de Hunzecentrale stond met haar vijf karakteristieke pijpen, een grote ontwikkeling van in totaal zo’n 60.000 m². Binnen Europapark, waar in de afgelopen jaren enorm veel is bijgebouwd, gaat RYSE een gemengd programma realiseren op deze locatie, de helft is bestemd voor wonen en de andere helft krijgt onder andere een kantoor- en hotelinvulling. Van de te bouwen woningen zal er in ieder geval 20% bestaan uit sociale huur, maar ook middenhuur en koopwoningen.
De stad en regio Groningen hebben heel veel te bieden en mede door de plannen rondom de Lelylijn een steeds gunstiger vestigingsklimaat.
Ook gelet op de grote ontwikkelingen in het stationsgebied van Groningen zou een soortgelijke ontwikkeling als Oopen in Utrecht of Valley in Amsterdam, ervoor kunnen zorgen dat de stad een nieuwe, bruisende verblijfsplek rijker is waar cultuur, werk, sport en ontspanning samen komen.