De bijeenkomst werd door zo’n tweehonderd mensen bezocht. Veel van de bezoekers van de avond lieten weten te vinden dat ze te laat door de gemeente Groningen, provincie Groningen en initiatiefnemer Hardt zijn geïnformeerd. Veel aanwezigen bleken zorgen te hebben over geluidsoverlast, waardevermindering van woningen, aantasting van het landschap of over mogelijke verkeersoverlast, wanneer er inderdaad 100.000 bezoekers per jaar naar het nieuwe testcentrum voor de hyperloop zouden komen.
De gemeente Groningen kon op deze vragen geen antwoord geven. Wethouder Paul de Rook gaf wel aan dat er een uitgebreid stappenplan zal worden nagelopen in de procedure. Elke stap, effect, inpassing moet onderzocht zijn en nader onderbouwd voordat gemeente kan overgaan tot vergunningverlening, zo liet hij weten.
Op de website van de gemeente Groningen staat over de procedure: "De gemeente wil samen met de direct omwonenden een goede inpassing van de hyperloop realiseren. Daarbij zullen ook de wensen van de omwonenden een plek krijgen. Komend halfjaar zullen we die plannen maken. Die tijd wordt ook gebruikt om tot een nadere overeenstemming te komen met Hardt. Na de zomer van 2020 kunnen we op basis van die plannen de vergunningen aanvragen. Voor de inpassing van het testcentrum zal een planologische procedure worden gevolgd. In die procedure is uiteraard ruimte voor inspraak en bestaat ook de mogelijkheid voor eventueel bezwaar en beroep. We gaan er vooralsnog vanuit dat dit een vergunning is die het plan voor een periode tot 10 jaar vergunt. Daarna gaan de Hyperloop en het gebouw weer weg.”
Foto boven: drukte tijdens de bijeenkomst. Foto: Twitter (@MirjamWulfse).