Wonen

Winderige parkeerplaats Europapark wordt nieuw stadsdeel: Vief Kwartier

Wie de dertig nog niet gepasseerd is, kent hem waarschijnlijk niet: de iconische Hunzecentrale die jarenlang op het huidige Europapark stond. De elektriciteitscentrale werd in 1998 opgeblazen na bijna dertig jaar trouwe dienst. Een ledig terrein bleef over. Of eigenlijk, tweeënhalve hectare met 5500 overgebleven heipalen en een gigantische betonnen fundering. De herbestemming werd keer op keer uitgesteld en het terrein doet inmiddels dienst als parkeerplaats. Maar er gloort een nieuwe bestemming aan de horizon. Sterker nog, de plannen voor een duurzaam en levendig stadsdeel, Het Vief Kwartier, zijn zo goed als klaar.


Leestijd: 3 minuten

Impressie toekomstige wijk Vief Kwartier | EFFEKT
Impressie toekomstige wijk Vief Kwartier | EFFEKT

Dat meldt de Groninger Ondernemers Courant. “Het wordt een groen en licht stadsdeel, dat zowel voor wonen als werken comfortabel is”, vertelt Sjoerd Groen, partner bij RYSE en gedelegeerd ontwikkelaar namens ABC Vastgoed voor het gebied. Volgens de huidige plannen gaat er bijna 650.000 vierkante meter bebouwd worden, fiftyfifty verdeeld over wonen en niet-wonen. “Naast een kleine 300 woningen komt er ruimte voor kantoren, gedeelde werkomgevingen, horeca, een hotel en een kleine bedrijfsruimte.”

De samenwerkende partijen – de gemeente Groningen, ABC Vastgoed, RYSE, architectenbureaus Vector-I en EFFEKT en landschapsarchitect Felixx – zijn het ontwerpproces begonnen vanuit het midden van het gebied. Daar komt een groen park dat aan de noordkant met een groene passage wordt aangesloten op het Zuiderplantsoen en de binnenstad. “Het middengebied wordt een soort centrale zone op het Europapark,” voorspelt Sjoerd, “compleet met wandelruimte, horecagelegenheden en veel groen. Echt een fijne plek om af te spreken tussen de gebouwen. Dit was ook een wens die de huidige bewoners en gebruikers van het Europapark in een van de participatiesessies hebben uitgesproken.”

Trapsgewijs bouwen

Die gebouwen staan trapsgewijs om het middengebied heen; wat lager aan de binnenkant en hoger aan de buitenkant, zodat de gebouwen geen muur om het park vormen en het park mooi licht blijft en prettig aanvoelt. “Bovendien komt er daardoor veel dakruimte vrij, die evenredig wordt besteed aan dakterrassen, natuur en – met name op de hoogste daken – zonnepanelen.”

Met name aan de buitenkant van het bebouwde gebied, zoals aan de Boumaboulevard, komt ruimte voor ondernemen. Aan de binnenkant, rondom het park, komen meer woningen, waaronder sociale huur, middenhuur, betaalbare koopwoningen en een aantal penthouses. Maar waar in het gebied je ook woont of werkt, overal heb je uitzicht op groen en veel lichtinval. Sjoerd: “Dat is vastgelegd in de waarden die zijn opgesteld voor het plan.”

CO2-neutraal bouwen

Mooie plannen dus, maar de hamvraag blijft: wat gaat er met die enorme betonnen fundering van de Hunzecentrale gebeuren? “Die gaan we hergebruiken”, vertelt Sjoerd. “De nieuwe gebouwen worden óp het enorme blok beton en de palen gebouwd.” Dat hergebruik, in combinatie met het plan om te gaan bouwen met hout en biologische, duurzame materialen, maakt dat het gebied met een zeer lage uitstoot en wellicht wel CO2-neutraal gebouwd kan worden.

Als alles volgens plan verloopt staat er eind 2025 of begin 2026 een eerste deel van de toekomstige levendige woon-werk stadswijk En dat is niet alleen voor de winderige parkeerplaats een flinke verbetering, maar ook voor het gebied eromheen, benadrukt Sjoerd. “Naast extra ondernemersmogelijkheden en het toevoegen van functies zoals een hotel, vergaderruimtes, meer horeca en een eventuele congresfunctie, krijgt het hele Europapark een lift als het gaat om de openbare ruimte. Het toevoegen van de wijkfunctie zorgt er bovendien voor dat de sociale veiligheid stijgt. Er zijn altijd ogen. Ook dat zien de huidige bewoners en ondernemers graag.”

Bovendien wordt ook de Boumaboulevard meegenomen in de plannen. Er komen bomen langs de weg te staan en er wordt een pleintje aangelegd tegenover het Alfa College, inclusief horecagelegenheid. En je hebt straks vanaf de Boumaboulevard een levendig en groen woon-werkgebied als uitzicht. Gronings gezegd: kon minder. Zoals een ronkende Hunzecentrale of een troosteloze parkeerplaats.”