Gedateerd en naar binnen gekeerd, zo omschrijft Centrummanager Harold Lubberts het winkelcentrum zoals het er nu bij ligt. “Door de blinde gevels kun je van de buitenkant niet goed zien dat het van binnen zo’n mooi winkelcentrum is.”
Het winkelcentrum dateert uit 1971. In de jaren ‘90 werd het een overdekt winkelcentrum. Het was al langer aan een upgrade toe, en daar waren de afgelopen decennia meermaals plannen voor: in 2008 en 2014, en in 2018 waren er vergevorderde plannen. Een verandering in eigenaren gooide op de valreep roet in het eten. Maar nu is het dan toch eindelijk zo ver: het winkelcentrum gaat op de schop. Vastgoedontwikkelaar MWPO, ook bekend van voormalig tabaksfabriek Niemeyer en het Groot Handelshuis aan de Grote Markt, tekende voor de herontwikkeling.
De eerste fase van de grote opknapbeurt is inmiddels ingegaan. In januari is de sloop van een deel van het winkelcentrum begonnen. Medio april gaat de heropbouw van start. Hierbij gaat het om de panden aan de Dierenriemstraat 200, waar voorheen de Xenos en de H&M zaten. In dit gedeelte komt een riante nieuwe Jumbo van 1800 vierkante meter. Boven de Jumbo komt een sportschool en in de plint van de Jumbo nog twee andere winkels. Het plan is dat deze vernieuwing klaar is rond november dit jaar.
Nieuwe woningen
Maar dat is nog niet alles. Er zijn ook plannen voor een nieuw dak, nieuwe vloer, hogere en ruimere ingangen en een parkeerdek. Daarnaast komen er in de toekomst 450 woningen op het Winkelcentrum bij. Deze plannen zijn vergevorderd, maar de gemeente moet nog groen licht geven.
“De ondernemers juichen het toe. Iedereen is super enthousiast”, vertelt Lubberts. “Een nieuwe supermarkt trekt natuurlijk meer mensen naar Paddepoel, maar de algehele uitstraling van het winkelcentrum verbetert ook.”
“In de toekomst blijft Paddepoel een ontmoetingsplek voor buurtbewoners, die hier een kopje koffie drinken of een visje komen eten. Maar er komt ook ruimte voor nieuwe doelgroepen, zoals studenten, door bijvoorbeeld de sportschool en supermarkt maar ook door te kijken of we werkplekken kunnen creëren”, vertelt Lubberts. “In 2024 hadden we bijna 3,4 miljoen bezoekers. En met de vernieuwing worden dat er nog veel meer.”