Bereikbaarheid & Verkeer

Bert Kramer over megaklus Ring Zuid: 'Hogere wiskunde'

“Hogere wiskunde”, zo omschrijft Bert Kramer van Combinatie Herepoort de aanpak van de zuidelijke ringweg in de papieren editie van de Groninger Ondernemers Courant. “Je bouwt niet zomaar even een nieuwe ringweg, midden door de stad Groningen. We hebben het over het bouwen van meer dan veertig ‘kunstwerken (zoals viaducten, bruggen en tunnels)’ en zo’n 150 faseringen, een soort van kleine deelprojectjes. Terwijl het verkeer moet blijven rijden. De hele planning is ontzettend ingewikkeld.”


Leestijd: 1 minuut

Operatie Julianaplein, "Een behoorlijk complexe klus"
Operatie Julianaplein, "Een behoorlijk complexe klus"

De aanpak van de zuidelijke ringweg is een pittig dossier. Vrij snel werd duidelijk dat de nieuwe ringweg drie jaar later wordt opgeleverd. Dat brengt meerkosten met zich mee, hoeveel is op dit moment nog niet duidelijk. De onderhandelingen over die meerkosten tussen de opdrachtgever en de bouwer duren al maanden en ze waren op het moment van schrijven ook nog steeds gaande. “Afgelopen zomer kwamen we in de uitvoering flink op stoom. We zijn op alle projectonderdelen aan de slag maar in november hebben we besloten om een aantal werkzaamheden, die niet keihard nodig zijn om de planning te halen, stil te leggen. Anders lopen we het risico dat we onze onderaannemers niet kunnen uitbetalen. Ja, dat is een rigoureus besluit geweest”, erkent Bert Kramer tijdens een rondje langs het megaproject. 

‘Iedereen kijkt mee naar de ombouw van de zuidelijke ringweg’.
Kramer begon 4,5 jaar geleden bij Combinatie Herepoort als omgevingsmanager; zeg maar de schakel tussen de bouwer en de omwonenden en bedrijven rondom het project. Inmiddels is hij ‘manager processen en stakeholders’. Omgevingsmanagement valt daar nog steeds onder en dat is al bijna een fulltime klus. Zeker in het begin vond iedereen wel iets van het project. “Je zit voortdurend in een… >>>

Lees het hele artikel op de website van de Groninger Ondernemers Courant!