Op dit moment bezoeken elke werkdag 180.000 mensen uit de regio de stad. De gemeente verwacht dat tot 2040 er 28.000 banen en 36.000 woningen bijkomen. Omdat autoverkeer deze groei onmogelijk kan opvangen verwacht de gemeente dus een grote groei van reizigers die gebruik moeten maken van het OV. Daarom zijn er plannen om het openbaar vervoer voor te bereiden op een verdubbeling van het aantal mensen dat gebruik kan maken van het OV in 2040.
In de plannen is een grotere rol voor OV-knooppunten in de stad en omgeving weggelegd. Ook wil de gemeente dat reizigers minder hoeven over te stappen. Verder willen ze meer woon-, werk – en onderwijslocaties ontwikkelen in de buurt van treinstations of haltes waar veel bussen stoppen.
In de routekaart worden ook concrete acties genoemd voor de stad Groningen. Verschillende nieuwe wijken krijgen een goede busverbinding: De Suikerzijde, De Nieuwe Held en Reitdiepswaard. Ook krijgt De Suikerzijde een treinstation. Verder komt er een nieuwe busverbinding tussen Meerstad en Station Europapark. De westkant van de stad moet meer haltes krijgen waar veel bussen komen.
Na 2040 moet het OV nog verder kunnen opschalen. Zo wordt bijvoorbeeld de mogelijkheid van trams in Groningen genoemd.