Waterschap Noorderzijlvest zit aan de oostkant van de stad, vlakbij de oostelijke ringweg. Er werken in totaal zo’n 400 medewerkers die zich bezighouden met zaken als waterveiligheid, zuivering, waterkwaliteit en voldoende water in elk seizoen. Om klimaatverandering tegen te gaan, streeft Noorderzijlvest ernaar zo min mogelijk CO2 uit te stoten.
Auto laten staan
Op het gebied van mobiliteit is veel winst te behalen. Maar waar begin je dan en welke werknemers zouden de auto best kunnen laten staan? Voor een antwoord op die vraag heeft Noorderzijlvest door Groningen Bereikbaar een zogenoemde postcodescan laten uitvoeren. Kort gezegd wordt er met zo’n scan (anoniem) gekeken welke medewerkers op basis van hun postcode anders zouden kunnen reizen. Wie kan er op de fiets naar kantoor komen en voor wie is het openbaar vervoer het beste alternatief?
De scan leverde twee belangrijke inzichten op. Voor flink wat medewerkers – die niet verder dan 15 kilometer van hun werk wonen – was de fiets een aantrekkelijk alternatief. Maar ook het openbaar vervoer blijkt een goede optie. Van der Schaaf: “We zitten met het hoofdkantoor vlakbij P+R Kardinge, dus de bereikbaarheid met de bus is optimaal.”
Alles uit de kast
Om fietsen te bevorderen, haalt Noorderzijlvest van alles uit de kast. Zo heeft het waterschap een aantrekkelijk fietsplan en ook een ‘fiets- en ov-vriendelijke’ woonwerkvergoeding. Bovendien hebben medewerkers die op de e-bike naar het hoofdkantoor komen volop mogelijkheid om de accu op te laden: er zijn enkele tientallen laadpunten.
Weer of geen weer
Uiteraard draagt ook Van der Schaaf zélf zijn steentje bij. Weer of geen weer: de dijkgraaf stapt elke ochtend op de fiets om naar zijn werk te gaan, een afstand van zo’n 6 kilometer. Voor Van der Schaaf snijdt het mes daarmee aan meerdere kanten: het is goed voor het milieu, het voorkomt extra drukte op de weg en het is nog gezond ook. “Ik blijf er fit en vitaal bij. Kortom, ik zie alleen maar voordelen.”
Dit artikel verscheen eerder in de Groningen Bereikbaar-krant najaar 2024. Lees de hele krant hier.