Direct rond de stad liggen vijf gratis P+R-terreinen: Haren, Hoogkerk, Reitdiep, Kardinge en Meerstad. In totaal is er ruimte voor bijna 3500 auto’s en meer dan 650 fietsen. Van de P+R’s wordt flink gebruikgemaakt door mensen die in de stad werken en door dagjesmensen, met als uitschieters de terreinen bij Haren en Hoogkerk. Alleen tijdens de coronacrisis is het gebruik afgenomen. De P+R is 25 jaar geleden begonnen als Park and Ride: parkeer je auto gratis en koop een kaartje voor de bus. Tegenwoordig zijn de P+R’s volwaardige overstappunt tussen verschillende vervoermiddelen en worden de meeste terreinen een hub genoemd. Maar hoe succesvol zijn deze P+R’s eigenlijk? Groningen Bereikbaar heeft de SAC (Student Advies Commissie) gevraagd hiernaar onderzoek te doen.
Strategische locaties
Uit het onderzoek blijkt dat de P+R-terreinen in Groningen erg goed scoren, ook in vergelijking met P+R-terreinen in Maastricht, Utrecht, Nijmegen en Zwolle. Nergens anders in Nederland wordt het zo makkelijk gemaakt om met de auto tot de stad te rijden en met bus of fiets de stad in te gaan. En door de toenemende bekendheid worden de P+R’s steeds succesvoller. Het succes is ook te danken aan hoogwaardig OV, vertelt Jaap Imminga, adviseur mobiliteit bij Groningen Bereikbaar. “De bussen van Q-link rijden namelijk vaak en snel naar de binnenstad, het Hoofdstation en het UMCG. Daarnaast zijn er voldoende gratis parkeerplaatsen. De terreinen liggen op strategische locaties, zijn goed zichtbaar en snel en gemakkelijk toegankelijk.” Verder hebben ze goede faciliteiten, vervolgt Imminga. “De terreinen zijn netjes, veilig en allemaal voorzien van fietsenstallingen. De meeste hebben ook (OV-)fietskluizen of afsluitbare fietsenstallingen voor bedrijven.”
Uitdaging
Op het gebied van voorzieningen is verbetering mogelijk. Imminga: “Een uitdaging is oplossingen op maat aan te bieden aan de reizigers. Hoe maak je het tweede deel van de reis zo gemakkelijk mogelijk? Er is bijvoorbeeld een proef met elektrische huurfietsen op P+R Hoogkerk. Daarnaast liggen er kansen met het aanbieden van services, zoals pakketkluizen en meer oplaadpunten voor elektrische auto’s.” Mogelijke andere services voor reizigers zijn kiosken waarin lokale ondernemers een rol kunnen spelen, en toiletten.
Noodzakelijk
De P+R’s rond Groningen zijn noodzakelijk om de drukte in de binnenstad en de wegen eromheen te beperken. “Er staan nog de nodige wegwerkzaamheden op stapel. De P+R’s kunnen bijdragen aan het voorkomen van files. Vooral tijdens de spits ben je via een P+R sneller in de stad.” Voor bezoekers aan de stad blijven de gratis P+R’s aantrekkelijk volgens de mobiliteitsadviseur. “Als je wilt winkelen, naar het museum gaat of gewoon een dagje uit met je gezin, betaal je voor maximaal vijf personen maar zes euro voor een retourbuskaartje. Met dit P+R-kaartje kun je ook overstappen binnen de stad.”
Bron: Groningen Bereikbaar
Bereikbaarheid & Verkeer
P+R's in Groningen worden steeds populairder
De P+R-terreinen in en rond de stad Groningen zijn in trek bij automobilisten. Met name de P+R’s in Hoogkerk en Haren kennen een goede bezetting en zijn om die reden beide fors uitgebreid naar een kleine duizend parkeerplaatsen. Om nog meer forenzen en bezoekers te verleiden de auto op een gratis P+R te parkeren en verder te reizen met de bus of fiets, moet er meer service en diensten aan de reiziger worden geboden, zo luidt het advies uit een onderzoek.
Leestijd: 2 minuten