De werkzaamheden tijdens Operatie Ring Zuid kunnen leiden tot hinder en vertragingen. Dat is voor automobilisten hooguit erg vervelend, maar voor bussen is het een heel ander verhaal, zo vertelt Jorn van der Scheer, adviseur openbaar vervoer van het OV-bureau Groningen Drenthe. “Een dienstrooster is een enorm complexe puzzel. Een kleine vertraging heeft al gauw grote gevolgen. Je hebt niet alleen te maken met passagiers die een overstap moeten halen, maar ook met wettelijke pauzes en koffie- en plasmomenten voor chauffeurs, en ingeplande oplaadmomenten voor de bus.”
Een dienstregeling die tegen een stootje kan
Om vervelende situaties voor te zijn, besloot Qbuzz de dienstregeling tijdens de Operatie aan te passen. Van der Scheer noemt het “een dienstregeling die tegen een stootje kan.” In de nieuwe dienstregeling, die op 31 maart ingaat, wordt onder andere wat ‘reservetijd’ ingebouwd. Kortom, een bus krijgt iets meer tijd om van A naar B te rijden. “Op die manier bouwen we als het ware al een paar minuten vertraging in”, stelt Van der Scheer. “Daarmee is er wat meer marge. Voor de passagiers om hun overstap te halen, voor de chauffeurs om pauze te houden én ook voor het opladen van de accu’s van de bus.”
Tegelijkertijd worden er tijdens Operatie Ring Zuid ook meer bussen en chauffeurs ingezet: vanaf de vijf P+R-terreinen in de stad rijden tijdens de ochtend- én avondspits extra bussen. En ook vanaf het station in Zuidhorn rijden er vanaf 31 maart tijdelijk meer bussen dan normaal.
Tot slot zullen de bussen tijdens Operatie Ring Zuid zo min mogelijk het hele netwerk doorrijden. “Dus niet meer van Siddeburen naar Groningen en vanaf daar meteen door naar Emmen”, geeft Van der Scheer als voorbeeld. In de stad Groningen betekent dit dat lijn 10 vanaf P+R Hoogkerk na aankomst op het Hoofdstation niet meer direct doorrijdt naar de Korreweg. In plaats daarvan stopt deze bus op het Hoofdstation en rijdt een andere bus de rit verder naar de Korreweg. Hetzelfde geldt voor de Q-link 6 vanaf Appingedam naar P+R Haren. Tussen P+R Haren, het Hoofdstation, het UMCG en P+R Meerstad rijdt Q-link 5 extra vaak.
Hoe dan ook, de kans is groot dat vertragingen soms niet te voorkomen zijn, zo stelt Van der Scheer. “Maar met deze robuuste dienstregeling hopen we al een flink deel van de klappen op te kunnen vangen.” Bovendien, voegt hij toe, is een goed functionerende dienstregeling een belangrijke oplossing om de stad tijdens Operatie Ring Zuid bereikbaar te houden.