Bereikbaarheid & Verkeer

Slimme verkeerslichten in Groningen blijken wachttijden te bekorten

Iedereen heeft het wel eens meegemaakt: eindeloos wachten voor een verkeerslicht, terwijl er geen verkeer aankomt. In Groningen is deze zomer een proef gestart met slimme verkeerslichten. Die moeten er voor zorgen dat onnodig wachten wordt teruggedrongen. De eerste resultaten van deze proef zijn positief, zo meldt de organisatie Groningen bereikbaar. Dat is gunstig voor de doorstroming, en vermindert de uitstoot van CO2.


Leestijd: 1 minuut

Slimme verkeerslichten in Groningen blijken wachttijden te bekorten
Slimme verkeerslichten in Groningen blijken wachttijden te bekorten

In juni zijn in de stad Groningen vijftien van deze nieuwe intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s) aangezet. Ze staan bijvoorbeeld op de westelijke ringweg en bij de Europaweg, onder andere op het kruispunt van de Euro­paweg en het Damsterdiep. Ze zijn geplaatst door Groningen Bereikbaar en Regio Gro­ningen-Assen, samen met de gemeente Groningen en de provincies Groningen en Drenthe.

“Hiermee was provincie Groningen de eerste met volledig gecertificeerde slimme verkeerslichten op straat”, zegt Edwin Papjes, projectmanager verkeerspro­jecten van Groningen Bereikbaar.

Het testen van deze lichten is nog in volle gang, maar de eerste resultaten zijn posi­tief. Automobilisten en fietsers kunnen de doorstroming nu ook zelf bevorderen, door een app op hun telefoon te installeren.

Doorstroming

“Normale verkeerslichten werken op basis van de hoe­veelheid verkeer”, legt Papjes uit. “Slimme ver­keerslichten kijken niet alleen naar de hoe­veelheid verkeer, maar ook naar wat er ver­derop nog aan komt. Ze delen namelijk de informatie over het verkeer met elkaar. Als een verkeerslicht ‘weet’ dat er nog twee vrachtwagens aankomen, is het slim het licht wat langer op groen te houden.”

Efficiënter

De voordelen van slimme verkeerslichten zijn in theorie rooskleurig. Naast een betere doorstroming van het verkeer, zouden de lichten ook beter voor het milieu moeten zijn. “De vrachtwagens van het voorbeeld hoeven immers niet te remmen en opnieuw op te trekken”, legt Papjes uit. En in de praktijk? Daar is Groningen Bereikbaar de effecten nog volop aan het ontdekken, maar de resultaten van verschillende tests lijken positief. “Vorig jaar is er bijvoorbeeld getest met ambulances. Toen bleek dat een ambu­lance drie keer sneller een druk kruispunt kon passeren.”

Lees het hele verhaal op de website van Groningen Bereikbaar.