Onder het spoordek
Onder het spoordek gaat de aannemer nog even niet aan de gang, want eerst moeten allerlei andere werkzaamheden aan weerszijden uitgevoerd worden. De werkzaamheden onder het dek beginnen te zijner tijd met het afgraven van de grond, zodat we de vloer kunnen gaan maken en daarna de wanden. Over die vloer rijdt straks het autoverkeer onder het spoordek door. Tijdens de werkzaamheden blijft het dek op de Tubexpalen staan, waarop het na het inrijden is geplaatst. Uiteindelijk wordt de functie van de Tubexpalen overgenomen door de betonwanden.
Voorbouwlocatie
De plek waar het spoordek is gebouwd, tussen de ringweg en appartementencomplex De Frontier, moet worden opgeruimd. "Daarna kunnen we hier de bouwkuip voor de verdiepte ligging verder uitgraven. Om het spoordek van ruim 5 miljoen kilo te kunnen dragen, is er een betonnen werkvloer gebouwd. Die moet nu verwijderd worden. Dit gebeurt in de eerste twee weken van juni", aldus Aanpak Ring Zuid.
Verlengde Lodewijkstraat
Het spoordek is een deel van het middelste deksel dat over de zuidelijke ringweg komt te liggen. Ten oosten van het spoordek, dus aan de zijde van de Verlengde Lodewijkstraat, komt er nog een stukje deksel bij. Dat gebeurt over ongeveer anderhalf jaar. Tot die tijd is de Verlengde Lodewijkstraat versmald. Dat vraagt een aanpassing van de inrichting van de weg, die veel wordt gebruikt door voetgangers, fietsers, auto’s en bussen. De versmalde weg kan pas open als de inrichting ervan aan de eisen van de verkeersveiligheid voldoet.
Helperzoom
De Helperzoom, aan de westzijde van het spoor, is afgelopen week weer opengegaan. Dat was iets eerder dan gepland. De huidige Helperzoom is een tijdelijke weg die ongeveer een jaar in gebruik is. Ook aan deze zijde van het spoor is er nog een ‘gat’ tussen het spoordek en de weg. Dit deel van het dek moet nog gebouwd worden.
Bron: Aanpak Ring Zuid