Groningen staat aan de vooravond van een aantal forse ingrepen aan het spoor en het Hoofdstation. Deze zijn niet alleen nodig om een uitbreiding van het treinverkeer rond Groningen mogelijk te maken, maar ook om tegemoet te komen aan de wensen van treinreizigers. Alle betrokkenen hebben daarvoor samen een plan gemaakt, dat heet: Groningen Spoorzone. Die betrokkenen zijn: gemeente, provincie, Rijk, Prorail en NS.
Het project Groningen Spoorzone bestaat onder meer uit forse aanpassingen aan sporen en perrons en het aanleggen van een voetgangerstunnel op het Hoofdstation.
Tekening
Op bijgaande tekening is te zien dat het, voor wat betreft het Hoofdstation, nu vooral gaat over de sporen, perrons, reizigerstunnel en de wens voor een bustunnel en fietstunnel. De noordzijde (voorplein) is voorlopig nog niet aan de beurt.
Daar zullen eerst wat beperktere aanpassingen plaatsvinden, het is nog niet duidelijk of het stadsbalkon verdwijnt en of het busstation inderdaad in z’n geheel naar de zuidzijde van het station gaat.
Op de tekening is ook te zien dat de invulling van het te ontwikkelen gebied achter het Hoofdstation blanco is gelaten omdat de plannenmakers daarover nog verder nadenken en in gesprek willen met de stad.
Meer informatie:
www.groningenbereikbaar/spoorzone
(Illusttraties: gemeente Groningen en Movares.)