Bereikbaarheid & Verkeer

“We zijn maandenlang aan het voorbereiden voordat het bordje ‘Omleiding’ de grond in kan”

Vanaf 11 februari wordt er dertien weken lang gewerkt aan het Julianaplein: het grootste en drukste kruispunt van Noord-Nederland waar verkeer uit Assen, Drachten, Hoogezand en de Groninger binnenstad samenkomt. Met chirurgische precisie wordt deze operatie voorbereid door het verkeersteam van Johan Postma, projectleider bereikbaarheid bij Aanpak Ring Zuid en Jos Veneberg, projectleider verkeer bij Combinatie Herepoort.


Leestijd: 3 minuten

“We zijn maandenlang aan het voorbereiden voordat het bordje ‘Omleiding’ de grond in kan”
“We zijn maandenlang aan het voorbereiden voordat het bordje ‘Omleiding’ de grond in kan”

Dagelijks rijden er tienduizenden auto's, vrachtwagens en bussen over het Julianaplein. Deze immense verkeersstroom moet vanaf 11 februari omgeleid worden, wanneer het werk aan het plein begint. “Voordat het bordje 'Omleiding' de grond in kan, hebben wij achter de schermen al heel wat werk verzet”, vertelt Johan. “Er komt heel wat bij kijken om dit drukke kruispunt voor langere tijd te stremmen. We bereiden ons al anderhalf jaar voor op deze dertien weken", zo zegt hij op Aanpakringzuid.nl.

Logistieke puzzel

Dagelijks buigt een verkeersteam zich over deze ingewikkelde operatie. “Iedere omleiding is een logistieke puzzel”, vertelt Jos. “We moeten rekening houden met automobilisten, vrachtverkeer, busverkeer en de hulpdiensten. Maar ook met omwonenden. We willen zoveel mogelijk voorkomen dat sluipverkeer dwars door een woonwijk rijdt. Vandaar dat we samen met allerlei partijen aan tafel zitten om de beste routes te zoeken.”

Perfecte try-out

Het totale verkeersteam bestaat uit maar liefst 55 deelnemers. “Groningen Bereikbaar, Rijkswaterstaat, gemeente Groningen, provincie Groningen, Combinatie Herepoort, Aanpak Ring Zuid, het openbaar vervoer, politie, ambulance en de brandweer”, somt Johan het rijtje aan deelnemers op. “Allemaal hebben we belang bij een zo goed mogelijke en veilige doorstroming. Gelukkig hebben we de afgelopen tijd al kunnen oefenen met een aantal andere grote stremmingen, zoals de afsluiting van de A28 begin november. Een mooie try-out voor het Julianaplein.”

Drukker dan verwacht

Een try-out die over het algemeen goed verliep, concluderen de heren. “Alleen bij het Overwinningsplein en de Hereweg was het drukker dan we van tevoren hadden verwacht. Hierdoor ontstond er opstopping en liepen de bussen flinke vertraging op”, vertelt Jos. “Deze vertraging in het OV zorgde ervoor dat de dienstregeling de rest van de dag niet meer klopte, omdat aansluitingen gemist werden.”

Slim leerpunt

Jos: "Dit was voor ons een leerpunt voor het Julianaplein. In overleg met het OV gaan we straks in februari een aantal buslijnen opknippen, zodat de bussen bij onverwachte vertraging de rest van de dienstregeling wel gewoon op tijd kunnen rijden. Het voorkomen van vertraging is uitermate belangrijk, omdat we graag willen dat mensen met de bus reizen in plaats van met de auto. Dan moet het OV wel betrouwbaar zijn."

Strategisch stremmen

"Wat in eerdere stremmingen ook heel duidelijk naar voren kwam, is dat een groep mensen de omleidingsborden slecht lezen", vult Johan aan. "Veel mensen bleven op hun navigatiesysteem kijken, waardoor ze over de meest onhandige weggetjes werden gestuurd. Daarom gaan we het verkeer straks in februari nog meer sturen. We kiezen er bijvoorbeeld voor om een stuk weg te stremmen zodat bestuurders verplicht de Ring Oost op moeten rijden. In eerste instantie zouden we dit wegdeel pas later aanpakken. Maar nu we toch strategisch gaan stremmen, hebben we besloten om op dit stuk weg gelijktijdig aan het werk te gaan."

Vanuit de lucht

Ondanks de minutieuze voorbereidingen van afgelopen anderhalf jaar laten Jos en Johan in februari niets aan het toeval over. "Zeker de eerste dagen monitoren we continu de verkeersstromen", legt Jos uit. "We hebben onder andere contact met de hulpdiensten, het OV en de weginspecteurs van Rijkswaterstaat. Met alle betrokkenen hebben we veel oren en ogen op de weg. En als het nodig is, vliegen we zelfs met een vliegtuigje boven de stad om te zien of alles naar wens verloopt. We zitten er letterlijk en figuurlijk bovenop!"