Bereikbaarheid & Verkeer

Zo ziet het terrein achter het Hoofdstation er nu uit; contouren bouwkuip al zichtbaar

Zoekplaatje! De ontwikkelingen op het terrein achter het Hoofdstation gaan snel. Er liggen inmiddels geasfalteerde tijdelijke bouwwegen, en ook de contouren van de giga bouwkuip zijn al zichtbaar. Maar meest in het oog springend zijn de grote gele silo’s, die deel uitmaken van de zogenoemde bentonietcentrale. Deze centrale gaat bentoniet leveren voor de bouw van de diepwanden van de bouwkuip voor de tunnels bij het station.


Leestijd: 1 minuut

Zo ziet het terrein achter het Hoofdstation er nu uit; contouren bouwkuip al zichtbaar
Zo ziet het terrein achter het Hoofdstation er nu uit; contouren bouwkuip al zichtbaar

Een bouwkuip zorgt ervoor dat je grond weg kunt graven zonder dat de wanden inzakken. Is het zand weggegraven, dan kun je erin bouwen. In project Groningen Spoorzone is gekozen voor het gebruik van diepwanden om de bouwkuip te maken. Een methode die trillingsvrij en geluidsarmer is dan bijvoorbeeld het slaan of trillen van damwanden en dus zorgt voor minder hinder in de omgeving, zo meldt Groningen Spoorzone.

Diepwanden definitieve wanden

Een diepwand bestaat uit verschillende panelen van in de grond gevormd gewapend beton. Om een diepwand te maken wordt er eerst een diepe sleuf (20,5 meter diep!) in de grond gegraven met bentoniet als steunvloeistof. Die stof zorgt ervoor dat de sleuven tijdens het graven stabiel blijven en het zand niet inzakt. Vervolgens komt er in de sleuf een wapeningskorf waar beton in wordt gestort. Bentoniet is lichter dan beton en komt bij het storten van het beton omhoog, wordt dan opgezogen en in de bentonietcentrale gefilterd voor hergebruik. Als het beton is uitgehard heb je dus een gewapende wand, in dit geval van de voetgangerspassage, fietstunnel en fietsenstalling.

Meerdere kuipen

Het aanbrengen van de diepwanden van de zuidelijke kuip duurt naar verwachting tot begin 2021. Dan kan gestart worden met ontgraven van de bouwkuip.