De actiegroep voerde actie door speakers te plaatsen in de kluisjes in de garderobe. Uit de boxen kwam hard lawaai: een geluid dat moest doen denken aan een aardbeving, zoals in de provincie Groningen.
Hiermee wilde de actiegroep museumbezoekers erop attenderen dat het Groninger Museum wordt gesponsord door de aardgasindustrie, nou juist de industrie die de aardbevingen in de provincie Groningen heeft veroorzaakt, én een industrie die een rol speelt in de klimaatcrisis.
Fossil Free Culture werd opgericht in 2017 en voerde eerder actie bij het Van Gogh Museum en het Concertgebouw in Amsterdam. Hiermee hopen ze te bereiken dat de culturele sector stopt zich te laten sponsoren door de fossiele industrie. Volgens de actiegroep hebben bedrijven in de fossiele industrie namelijk met hun sponsorschap vooral het doel om hun eigen imago te verbeteren.
Hoeveel financiering het museum precies krijgt uit de hoek van de aardgasindustrie weet de actiegroep niet, maar een inschatting is dat het om ongeveer vijf procent gaat van de totale inkomsten.