Economie
Belastingdienst breidt uit in Groningen
De Belastingdienst Particulieren breidt zijn belcapaciteiten in Groningen fors uit. Op korte termijn neemt de instantie twintig nieuwe medewerkers aan voor de Belasting Telefoon. Over drie à vier jaar moet de ‘BelTel’ in Groningen zelfs een capaciteit van ongeveer 250 mensen hebben. Dit meldt de Groningen Calls!-nieuwsbrief van deze maand.
Leestijd: 1 minuut
Momenteel krijgt de klantendienst van de Belastingdienst Particulieren in Groningen en Drenthe jaarlijks 240 duizend telefoontjes te verwerken. Het aantal telefoontjes is sinds de belastingherziening afgelopen januari flink gestegen, maar uit onderzoek is gebleken dat dit aantal nog verder zal stijgen. “Er is toch een hoop veranderd”, verklaart teamleider klantendienst Thijs Terpstra. “Neem bijvoorbeeld de voorlopige teruggave: dan heb je het landelijk over 3,9 miljoen nieuwe formulieren, die vragen oproepen.”De Belastingdienst heeft bewust gekozen voor uitbreiding in Groningen, waar volgens onderzoek nog voldoende arbeidsmarktpotentieel is. “Dat blijkt ook uit de onlangs door ons gehouden wervingscampagne. Die leverde maar liefst 155 reacties op”, aldus Terpstra. Vooral onder studenten en herintredende vrouwen bevinden zich veel potentiële medewerkers. “De nieuwe mensen die we nu hebben geworven krijgen een stevige basisopleiding tot call centre medewerker”, vertelt Terpstra. “We noemen ze overigens bewust geen ‘agent’, dat ligt in onze business wat gevoelig.”