Economie

Binnenstad Groningen lijdt nu toch ook onder crisis

De binnenstad van Groningen heeft te lijden onder de crisis. Dat blijkt uit cijfers in de Detailhandelsmonitor 2010. Het totaal aantal bezoekers is met circa 2% gedaald, maar de waardering voor de kwaliteit en de sfeer van de binnenstad blijft wel hoog.


Leestijd: 1 minuut

De consumenten die het centrum van Groningen bezoeken besteden wel iets meer, gemiddeld € 32,-, ten opzichte van € 31,- vorig jaar.

De geschatte omzet en het geschatte bezoekersaantal aan de binnenstad zijn naar beneden bijgesteld tot een omzet van 780 miljoen euro en 24 miljoen bezoekers. Deze correctie laat zien dat ook de binnenstad van Groningen niet aan de economische crisis is ontkomen en de afgelopen tijd te maken heeft gehad met teruglopende omzet en bezoekersaantallen.

De consument blijft het winkelaanbod, de winkelkwaliteit en de sfeer in de stad onverminderd hoog waarderen, met cijfers van 7,5 en hoger. Groningen blijft ook een sterke regiopositie houden: 45 procent van alle bezoekers en 60% van alle omzet komt van bezoekers van buiten de gemeente. Deze bezoekers komen vooral naar de binnenstad om te winkelen.

Tweederde van de bezoekers komt in de eerste plaats voor kleding- en schoenenwinkels. Een aanzienlijk deel (ruim 40%) van de bezoekers verblijft meer dan twee uur in de binnenstad, wat aangeeft dat winkelen in Groningen ook echt recreëren is. Op de vraag wat consumenten nog graag toegevoegd zouden zien aan het winkelbestand zeggen consument aan de ene kant enkele grote ketens, zoals de Primark en Bershka te missen, terwijl een andere groep zegt vooral meer kleine boetiekjes en verrassende winkeltjes te wensen.