De presentatie bevat naast recent werk ook sleutelwerken als Collective Subconscious (2007), Thought (2009) en Waves (2009-2010). Ook zal de installatie Weapon (2003-2007) te zien zijn, die bestaat uit twintig horizontaal hangende speervormige objecten, die als dartpijlen op hun doel af lijken te schieten. Deze installatie werd in 2008 aangekocht en was in 2007 te zien tijdens de Biënnale in Venetië.
Herinnering als tegengeluid
Yin Xiuzhen is het meest bekend van haar installaties die gemaakt zijn van tweedehands kleding. Deze installaties kunnen beschouwd worden als een reflectie op de mega make-over die steden als Beijing en Shanghai op dit moment ondergaan. In haar werk verbindt zij de individuele ervaring met deze grote maatschappelijke veranderingen. ‘In dit snel veranderende China, lijkt het alsof van alle dingen juist herinneringen nog het snelst verdwijnen. Het bewaren van herinneringen is een soort tegengeluid’, aldus Yin. Over haar favoriete materiaal zegt zij: ‘Kleren geven veel prijs over een persoon. In een oogopslag vertelt het bijvoorbeeld iets over hoe groot iemand is, leeftijd, stijl, geslacht en inkomen. Maar het gaat ook over onzichtbare dingen als de herinnering aan een bepaalde tijd waarin het stuk gedragen werd en de reden dat het bewaard bleef.’
Persoonlijk werk
In 1995 maakte Yin Xiuzhen haar meest persoonlijke werk Dress Box waarvoor zij haar eigen kinderkleren verzamelde in een oude kledingkist. Daarop stortte ze vervolgens cement, waarmee ze haar dierbare herinneringen voorgoed liet verstijven. Die daad was voor haar als een nieuw begin. Het was ook de tijd dat de stad Beijing begon aan een grootse en radicale transformatie. Traditionele wijken van de stad, zogenaamde hutongs, werden neergehaald om plaats te maken voor hoogbouw. In korte tijd veranderden grote delen van de stad in ruïnes. Yin: ‘Ik had tentoonstellingen in het buitenland en was veel onderweg. Op vliegvelden zag ik de koffers die al die mensen van over de hele wereld met zich mee droegen en ik bedacht dat deze koffers op een bepaalde manier hun thuis representeerden.’ Naar aanleiding van deze overpeinzing maakte Yin de reeks Portable Cities (2002-2003), bestaande uit geopende koffers die ministadjes van textiel prijsgeven. Shanghai (2002), New York (2005), Berlin (2006) en Melbourne (2009) zijn werken die zij hiervoor maakte. Dit jaar wordt de stad Groningen aan deze reeks toegevoegd.
Tijdens de tentoonstelling New World Order in 2008 was voor het eerst werk van Yin Xiuzhen te zien in het Groninger Museum. Haar werk is in talloze tentoonstellingen in en buiten China gepresenteerd.
Samenstelling
De tentoonstelling Yin Xiuzhen is samengesteld door hoofdconservator Mark Wilson en conservator hedendaagse beeldende kunst, design en mode Sue-an van der Zijpp.