Economie

Door headhunters gevonden worden via LinkedIn

Waar je voor het internettijdperk nog de telefoon moest pakken om jezelf bij een nieuwe werkgever te presenteren, zo anders is dat nu. Voorheen moest je het doen met beperkte informatie over een organisatie. Op goed geluk schreef je een sollicitatiebrief naar een bedrijf en tijdens het gesprek kwam je wel meer te weten. Misschien had je een netwerk aan zakelijke vrienden die een goed woordje voor je deden.
Nu zijn er tal van mogelijkheden om online vooronderzoek te doen naar een potentiële werkgever. Je hebt als professional wat meer in de melk te brokkelen, zeker met de tal van openstaande vacatures anno 2022. Het werkt twee kanten op. Ook jij kunt jezelf online in de schijnwerpers stellen. Een goede headhunter is specifiek op zoek naar diegenen die zich durven te presenteren, omdat ze ambitieus zijn en verder willen komen.


Leestijd: 2 minuten

Door headhunters gevonden worden via LinkedIn
Door headhunters gevonden worden via LinkedIn

Tips om door een headhunter gevonden te worden

Een platform als LinkedIn is een uitstekend uithangbord voor jou als professional. Om jezelf te presenteren en actief te laten zien. Nu is het natuurlijk wel zo dat je niet zonder doordacht plan op LinkedIn te werk moet gaan. Ook dit sociale netwerk gebruik je op de juiste wijze voor maximale resultaten. Een paar tips als je snel door executive search bureaus gevonden wilt worden:

1. Up to date houden van je profiel. Bij nieuw verworven skills, een nevenactiviteit, promoties of afgeronde cursus dan wel opleiding, update je deze gegevens op je profiel. Niet te lang mee wachten, want dan ben je vaak al te laat. Laat ook weten dat je open staat voor nieuwe kansen.

2. Je onderhoudt je netwerk. Je moet het ijzer smeden als het heet is. Ontmoet je een nieuwe zakenrelatie, voeg hem of haar dan toe als een nieuwe connectie. Wacht daar niet mee, onderneem direct actie. Wees sociaal en actief op het platform, sharing is caring.

3. Werk je contactgegevens bij. Een nieuw telefoonnummer of e-mailadres. Geef dit als topprioriteit door aan LinkedIn. Je zal niet de eerste zijn die niet meer bereikt wordt door een headhunter omdat er nog oude contactgegevens op de site staan.

4. Plaats een goede profielfoto. Een zakelijke foto van jezelf, gemaakt op een rustige achtergrond, straalt professionaliteit uit. Het wekt vertrouwen bij de mensen die eraan denken met je in zee te gaan. Zorg voor een positieve en vriendelijke uitstraling.

5. Benoem je functietitel duidelijk en professioneel. Je wilt gevonden worden via de zoekfunctie van LinkedIn, dus vertaal je Nederlandse functietitel naar het Engels als je een internationale baan ambieert. Hou het verder duidelijk en algemeen.

6. Welke headline zet je onder je naam? Het korte tekstje bevat de woorden die aangeven wie je bent en wat je het liefste doet. Verleid headhunters tot verder lezen. Relevante keywords (uit je headline) laat je verder terugkomen in je profiel zodat je hoger scoort in de zoekresultaten. Maak een goede samenvatting op LinkedIn.

Natuurlijk kun je ook al direct contact opnemen met een headhunter dan laat je gelijk zien dat je graag initiatief neemt. Eigen initiatief behoort tot een van de meest gewaardeerde eigenschappen in een professional.