Economie

Gevel Scholtens Wristers in Groningen voorzien van grote vraagteken

Deze week zal de pui van Scholtens in Groningen worden voorzien van een nieuw logo: een groot vraagteken. Deze opvallende nieuwe uitstraling van de bekende boekwinkel maakt onderdeel uit van een landelijke operatie, waarbij alle Nederlandse boekwinkels van De Slegte en Selexyz worden voorzien van een nieuw logo en een vernieuwd interieur.


Leestijd: 2 minuten

In Groningen worden de activiteiten van De Slegte ondergebracht in deze vernieuwde winkel aan de Guldenstraat. Dit betekent dat de De Slegte-vestiging aan de Herestraat – zodra de uitverkoop binnenkort zal zijn afgerond – de deuren sluit. De vestiging met het ‘?’ zal voortaan zowel nieuwe als gebruikte boeken verkopen, en bovendien tal van andere activiteiten ontplooien voor de moderne boekenconsument.

Het logo, een vraagteken, symboliseert de dialoog die eigenaar ProCures van de boekwinkelketens de komende maanden aangaat met consumenten van boeken en tijdschriften.

Algemeen directeur Paul Dumas: “We zullen vanaf deze week iedereen met een hart voor boeken betrekken bij onze missie: de ontwikkeling van de meest innovatieve retailformule van Europa. De komende weken vragen we consumenten om hun suggesties met ons te delen op het web en in de winkel. De speciale site www.vraagteken.info zal die ideeën kanaliseren. Ook organiseren we een serie debatten op universiteiten over de toekomst van het gedrukte woord.”

“We gaan onze boekwinkels herdefiniëren; het worden multimediale, frisse ontmoetingsplekken vol inspiratie en verrassende vondsten.” De ombouwoperatie, die komend voorjaar zal zijn afgerond, gaat ook leiden tot een definitieve nieuwe naam: “Het vraagteken is een tijdelijke brand, die verwijst naar de dialoog.”

Ook in Leeuwarden, Arnhem, Nijmegen en Eindhoven – net als Groningen steden met twee vestigingen – worden de activiteiten geconcentreerd in één filiaal, dat een nieuwe uitstraling heeft gekregen. Lokaal worden deze week – in Eindhoven volgende week – allerlei activiteiten georganiseerd om de vernieuwingsfase in te luiden.

De komende maanden zullen ook in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Leiden, Den Bosch, Tilburg, Breda, Almere, Utrecht en Maastricht de bestaande vestigingen worden samengevoegd. De vestigingen in Haarlem, Apeldoorn, Zwolle en Enschede worden eveneens voorzien van een nieuwe uitstraling.

De winkel in Hilversum zal in de loop van het voorjaar worden omgebouwd.

De boeken bij de Slegte-vestigingen worden intussen met spectaculaire kortingen verkocht. Vanaf komend weekend worden alle vestigingen omgetoverd tot Het Pakhuis Van Sinterklaas. Dumas: “De komende weken en maanden is iedereen constant in de weer om de liefhebber van boeken en tijdschriften optimaal te bedienen. Heel Nederland zal weten dat we met iets bijzonders bezig zijn.”

Investeringsmaatschappij ProCures verwierf De Slegte en Selexyz afgelopen voorjaar en is sindsdien bezig met de revitalisatie van de bekende boekwinkelketens. De activiteiten in België blijven vooralsnog buiten de operatie. Paul Dumas, een van de drie partners in ProCures, leidt de omvormingsoperatie als algemeen directeur van de boekwinkelketen.