aanzienlijk meer passagiers te kunnen vervoeren wanneer de landingsbaan kan worden verlengd van 1800 naar 2500 meter. De Raad van State moet zich nog uitspreken over beroepschriften die tegen die verlenging zijn ingediend. Mocht de Raad van State de bezwaren afwijzen dan kan de baanverlenging in april 2011 zijn gerealiseerd.
Alles is erop gericht om de datum van 25 april 2011 te kunnen halen. “Dan moet ’s morgens het eerste chartervliegtuig rechtstreeks naar de Canarische eilanden kunnen vertrekken”, aldus Hillen.
Maatwerkluchthaven
Met de verlengde baan en met een nieuw inrichtingsplan zal de luchthaven zich verder kunnen ontwikkelen tot een “maatwerkluchthaven” met een gevarieerd pakket van lijn-, charter-, les- en vrachtvluchten. Het gaat hier om een hele andere vervoersmix dan bijvoorbeeld vliegvelden waar alleen de zogenaamde prijsvechters landen. Groningen Airport Eelde verwacht in het businessplan bij een scenario waarbij 500.000 a 600.000 passagiersbewegingen gehaald gaan worden rond 2018 rendabel te kunnen zijn.