Groningen behoort inmiddels tot de steden met de grootste en meest succesvolle internet- of ICT-bedrijven. Bencom, Voys, Chordify, Enie.nl of Klippa zijn namen van landelijk en zelfs wereldwijd vanuit Groningen opererende digitale bedrijven. Aan dit rijtje kan ook de naam worden toegevoegd van het bureau voor digitale marketing Tomorrowmen.
In elk geval is dat wel de ambitie van de eigenaren van dit in het Zuiderpark in Groningen gevestigde bedrijf, dat onlangs haar eveneens in Groningen gevestigde branchegenoot Rocket Digital heeft overgenomen.
Dankzij deze overname is er nu een bedrijf ontstaan gespecialiseerd in digitale marketing met ruim zestig medewerkers. Daarmee is het nu in haar sector nu een van de grootste bedrijven in het Noorden, en ook landelijk heeft het een prominente plek verworven. Tomorrowmen biedt vanuit Groningen de grootste geïntegreerde digitale marketingcampagnes aan. En wat eigenaren Roman Solarz en Yorick Voorthuijzen betreft is het einde van de groei nog lang niet in zicht.
“Wij hebben de ambitie om tot de beste bedrijven in onze sector te gaan behoren, en meedoen met de groep waar de tofste campagnes worden gemaakt en ingekocht. Daarbij is het geen doel om zo groot mogelijk te worden, maar wel willen we alle specialiteiten in huis hebben die daarvoor kunnen zorgen. Bovendien willen we een zelfstandig bedrijf blijven, en ook daarvoor geldt dat je dan veel in eigen huis wilt hebben”, vertellen Roman en Yorick.
Daarom waren Roman en Yorick dan ook heel ingenomen met het feit dat ze Rocket Digital konden overnemen. Dit bedrijf werd in 2012 opgericht en bouwde in ruim tien jaar tijd een uitstekende reputatie op als digitaal marketingbureau. Oprichters/eigenaren Lennart Moes en Pieter Majoor besloten dat het voor hun bedrijf beter was samen verder te gaan met Tomorrowmen, een bedrijf met een vergelijkbaar DNA en werkend voor landelijke opdrachtgevers, ook vanuit Groningen.
“Nu we onderdeel zijn van een groter geheel betekent dit dat er meer doorgroeimogelijkheden zijn voor onze medewerkers, en ook voor onze klanten is het interessant, want die kunnen we nog meer bieden”, aldus Lennart en Pieter.
Tomorrowmen werkt vanuit Groningen samen met zusterbedrijven Amazin (marketplaces specialist) en TRGR (digital creatives) met nu in totaal 65 collega’s aan geïntegreerde digitale marketingstrategieën voor voor opdrachtgevers als Holland & Barrett, FD Mediagroep, Noordhoff, Vedder & Vedder en Summum Woman’.
“Groningen prima uitvalsbasis”
Volgens Roman Solarz en Yorick Voorthuijzen zegt de overname niet alleen iets over de ambitie van Tomorrowmen, maar ook iets over Groningen.
“Groningen is, en dat is al vaker gebleken, een hele mooie broedplaats van digitaal talent. Dankzij RUG en Hanzehogeschool zijn er vaak jongeren die hier na hun studie aan de slag kunnen. Bovendien is hier iets gemakkelijker aan woonruimte te komen, en is de kwaliteit van leven aantrekkelijk. Geen wonder dat zoveel gerenommeerde startups gewoon in Groningen blijven wanneer ze doorgroeien en landelijke bekendheid krijgen.”
Daar komt bij dat hier een degelijke arbeidsmoraal heerst. “Wij praten misschien minder, maar we doen het beter”, krijgen we vaak te horen. En mede om die redenen komt het grootste deel van de opdrachten van Tomorrowmen van buiten de eigen provincie.
Ooit profileerde Groningen zich tot ‘IT-stad’ van Nederland. Dat was een beetje on-Groningse bluf, en om die reden prijzenswaardig, maar het klopte niet. Inmiddels dekt die vlag van IT-stad de lading echter wel degelijk.
En Groningen heeft de potentie om zich nog veel verder in die richting te ontwikkelen, zo menen Roman Solarz, Yorick Voorthuijzen, Lennart Moes en Pieter Majoor.
“Er komen nieuwe ontwikkelingen op ons af op het gebied van artificial intelligence. Daardoor zullen veel zaken geautomatiseerd worden. Maar het creëert ook weer nieuwe vragen en kansen. Maar eigenlijk is ons vakgebied continu in beweging. In elk geval zijn we als bedrijf nu in een goede positie om daar antwoorden op te geven.”
Alle vier digitale marketeers vinden in elk geval dat ze een prachtig vak beoefenen, met grote uitdagingen, die je ook dwingen om vooruit te kijken. In die zin dekt de bedrijfsnaam Tomorrowmen ook precies de lading.
“Wij zijn bezig in een unieke mix van technologie en creativiteit. Het is prachtig om digitale marketingcampagnes te bedenken voor de klant. Het mooie is dat vanaf het moment dat het live staat, je ook meteen kunt zien of een campagne doet wat je ervan verwacht. En als je naar de toekomst kijkt wordt het alleen nog maar groter, want alle media worden straks digitaal, voor zover ze dat nu al niet zijn.”
Voor IT-stad Groningen zijn dat allemaal aantrekkelijke ontwikkelingen waardoor de stad zich steeds verder in die richting kan blijven ontwikkelen. De mensen van Tomorrowmen dragen daar graag hun steentje aan bij, maar dan wel als een eigenzinnig en onafhankelijk Gronings bedrijf.
Foto boven: Roman Solarz en Yorick Voorthuijzen. Fotograaf: Wouter Brem.