Groningen is gekozen, omdat hier nog ruimte is voor eerlijk en gezond voedsel, vaak van eigen
bodem. Daarom zal Groningen het accent leggen op de smaak en de zuiverheid van het product en het bewustzijn van de herkomst van het product.
Het centrale thema van Groningen Hoofdstad van de Smaak wordt ‘Eenvoud is goud’. Goud, vanwege eerlijk eten met een gouden rand. Goud ook omdat ‘goud’ in het Gronings ´goed´ betekent en daarom staat voor eerlijke producten van eigen bodem.
Marketing Groningen stelt samen met andere partijen, waaronder de gemeente en de provincie, het activiteitenprogramma samen voor 2011. De rode draad van alle activiteiten is gezond en eerlijk voedsel, met een pure smaak, met de nadruk op streekproducten.
Eerdere winnaars waren Valkenburg, Zwolle en Amsterdam. Dit jaar is Den Bosch Hoofdstad
van de Smaak. In januari 2011 zal het predicaat Hoofdstad van de Smaak officieel door Den
Bosch worden overgedragen aan Groningen.