Economie
Groninger scheepvaart lijdt onder ‘lage lonen-landen’
Het gaat slecht met de Groninger scheepvaart. Vier van de zeven grote scheepswerven in de noordelijke provincie hebben het afgelopen jaar moeten inkrimpen of reorganiseren. Dit komt voornamelijk doordat veel scheepswerven hun casco’s tegenwoordig bestellen in ‘lage lonen-landen’ in Oost-Europa.
Leestijd: 1 minuut
Dat heeft woordvoerder A. de Vos van FNV Bondgenoten woensdag bevestigd. Volharding Shipyards uit Foxhol maakte dinsdag bekend dat ze dertig van de 130 banen wil schrappen. Haar collega Van Diepen in Waterhuizen (honderd werknemers) vroeg vorige jaar december een faillissement aan, terwijl Marineservice Noord uit Foxhol twee maanden geleden bij een doorstart dertig van de 150 werknemers ontsloeg. Ook de stad-Groningse scheepswerf Recon ontkwam niet aan een grote reorganisatie.,,Het staalwerk kan in landen als Roemenië of de Oekraïne worden gemaakt voor een fractie van wat Nederlandse werknemers betaald moet worden’’, legt De Vos uit. ,,Opdrachtgevers weten dat en geven de scheepswerven de keuze: of knippen in de begroting, of ze vertrekken naar een andere aannemer.’’Tot twee jaar terug steunde de overheid de scheepswerven nog door middel van incidentele generieke subsidies. Bovendien hadden de werven toen profijt van de cv-regeling, die particuliere investeerders stimuleerde in de Nederlandse scheepsvaart te investeren. ,,Van dat idee is de overheid, mede op aandringen van Europa, afgestapt’’, vertelt de vakbondsman. ,,In landen als Spanje, Portugal en Duitsland gebeurt dit nog wel, maar in Nederland moet alles weer Roomser dan de paus.’’De ontslagen vallen vooral onder de lassers en ijzerwerkers, die normaal de casco’s van de schepen voor hun rekening nemen. In Groningen werken in totaal vierduizend mensen in de scheepsbouw.