Economie

Groningse bouwwerken van CIG gaan hele wereld over

De Verenigde Staten, het Midden-Oosten, Hongkong, zelfs in de woestijn van Quatar. Wereldwijd vind je tal van bekende, reusachtige kunstwerken en objecten van Groningse makelij. De bouwwerken, veelal van metaal of aluminium, zijn in opdracht gemaakt door CIG, het vroegere CIG Architecture. “Wat wij doen is uniek”, zegt directeur Rutger Hilkhuysen tegen de Groninger Ondernemers Courant.


Leestijd: 3 minuten

De lijst van iconische projecten van de hand van CIG is ellenlang. Neem het uitkijkplatform van museum Fenix in Rotterdam, de futuristische brug bij het racecircuit in Abu Dhabi, kunstwerken van Frank Stella, Anish Kapoor en Olafur Eliasson of, dichter bij huis: het DOT en het aardbevingsmonument langs de A7 bij Hoogezand.

Gebouw met de ketting

CIG zit in het pand met de gigantische stalen ketting (‘nee, niet door ons gemaakt’) aan de Osloweg op bedrijventerrein Eemspoort. CIG komt voort uit scheepsbouwer CentraalStaal, dat in hetzelfde pand huisvest. Waar CentraalStaal werkt voor nationale en ook internationale werven, wordt de orderportefeuille van CIG bepaald door internationale architecten, bouwers en kunstenaars.

CIG werkt in opdracht. Architecten of kunstenaars komen met een ontwerp; engineers van CIG zetten het om in een tekening, waarna onder andere lassers, vervormers, plaatwerkers en polijsters het omzetten in stalen of aluminium delen. Doorgaans wordt een object – of het nu een kunstwerk is of een brug – door een team uit Groningen op locatie in elkaar gezet. Vaak tientallen mensen zijn van A tot Z bij de realisatie van een ontwerp betrokken.

Van potloodschets tot gebouw

Aan de basis van de meest megalomane bouwwerken ligt soms enkel een potloodtekening. Rutger Hilkhuysen, directeur van CentraalStaal en CIG, wijst als voorbeeld op DOT, destijds gebouwd als Infoversum. De initiatiefnemer, een Groningse hoogleraar astronomie, meldde zich met niet meer dan een potloodschets. Engineers van CIG maakten er een bouwbaar object van.

CIG maakt de meest complexe staal- en metaalconstructies. “We zijn wereldwijd redelijk uniek in wat wij doen”, stelt Hilkhuysen niet zonder trots. Het vervormen van platen metaal of aluminium is zeer specialistisch werk. En ook de assemblage ter plekke is vaak geen alledaagse klus. Sterker nog, zegt de directeur, vrijwel elke opdracht is uniek. “We moeten elke keer opnieuw het wiel uitvinden.”

Niet voor niets is CIG dan ook een bekende naam in de internationale architectenwereld. “Uiteindelijk is het maar een relatief klein wereldje, ons kent ons. Architecten en bouwers met een complex, organistisch vormgegeven bouwwerk komen al gauw bij ons terecht.”

Uniek vakmanschap

Letterlijk ook, want verschillende grote namen kwamen afgelopen jaren al naar de Osloweg om het hele proces van dichtbij te kunnen zien. Hilkhuysen noemt als voorbeeld de inmiddels overleden Frank Stella, die vele malen naar Groningen afreisde. Met een kritische blik, maar vooral ook uit enthousiasme. “Met eigen ogen zien hoe jouw ontwerp letterlijk vorm krijgt, is bijzonder.”

Lassers, plaatwerkers, vervormers. CIG werkt alleen met specialisten, zowel op kantoor als in de productie. “Mensen werken hier graag. Het is tenslotte geen standaard werk: het is natuurlijk geweldig als er ergens ter wereld een kunstwerk of brug van jouw hand verrijst”, zegt Hilkhuysen, wijzend op twee grote projecten in Los Angeles, waaronder het Star Wars Museum, waaraan momenteel gewerkt wordt.

Vervormer voor de scheepsbouw en architectuur word je niet zomaar, daar is geen opleiding voor. “We leiden onze vervormers zelf op”, zegt de directeur. “Het is een zeer uniek vakmanschap dat binnen CentraalStaal al meer dan 50 jaar wordt overdragen. Op die manier gaat de kennis van generatie op generatie.”

Dit artikel staat ook in de nieuwste, fysieke krant waar je je gratis op kunt abonneren. Ga daarvoor naar www.groningerondernemerscourant.nl.