Onderdeel van de opdracht is het afnemen van een Mondiale Voetafdruk voor jongeren. Daarmee komen ze te weten hoe groot hun eigen ‘voetafdruk’ is. Als reclamebureau ontwerpen de leerlingen een campagne voor al hun medescholieren op het Praediniusgymnasium. Met deze opdracht dragen de leerlingen bij aan de campagne Groningen, duurzaamste stad en energieneutraal 2025 van het Groninger Stadsbestuur.
Eerder al zijn de leerlingen thuis met een energiemeter rondgegaan. De top 3 ‘electriciteits-slurpers thuis’ is: 1. wasdroger, 2. wasmachine, 3. vriezer. In groepen gaan de leerlingen nu bezig met een top 3 van ‘eigen energievreters’. Dit kan variëren van bijvoorbeeld vliegvakanties en lang douchen tot altijd licht, computer of tv aan. Met de Mondiale Voetafdruk voor jongeren wordt dit verder uitgediept. Deze kennis kan hen helpen bij het ontwerpen van hun campagne, omdat ze dan kunnen weten waar er winst te boeken is. Centrale vraag van de opdracht is: Wie moet wat wanneer weten en hoe vertel je dat?