Economie

Partnerbijdrage

Groningse sportliefhebbers maken zich op voor nieuw F1-seizoen

Het stof van Abu Dhabi en de bijbehorende controverse is nog niet helemaal neergedaald, maar binnenkort is het alweer tijd voor een nieuwe campagne. Heb jij ook al een rode cirkel getrokken rond 20 maart 2022 op je kalender? Dan wordt de eerste race gereden. Misschien is dat het uitgekiende moment om Groningens bekendste sports bar te bezoeken. Daar kun je tezamen met andere fans de prestaties van regerend kampioen Max Verstappen volgen. Af en toe zijn de fans zo enthousiast dat het daar wel lijkt te ontploffen.


Leestijd: 2 minuten

Groningse sportliefhebbers maken zich op voor nieuw F1-seizoen
Groningse sportliefhebbers maken zich op voor nieuw F1-seizoen

Lewis Hamilton is een “even money” favoriet om de titel te pakken. Dat zal voor veel Nederlandse fans een verrassing zijn, want er wordt nog steeds getwijfeld of hij dit jaar wel zal racen. En als hij dat doet, is hij waarschijnlijk psychologisch afgeleid door wat er vorig jaar is gebeurd. Verstappen lijkt een verleidelijke weddenschap voor 2/1. Nederlands nieuwe gokwetten staan nog in de kinderschoenen, dus er zijn een aantal geweldige deals online te krijgen. Kijk eens naar deze Toto volledige beoordeling voor gedetailleerde informatie.

Heel wat! Fans spreken zelfs van een revolutie in de Formule 1. Eigenlijk had men de aanpassingen vorig jaar al willen doorvoeren, maar tja, corona … Vooral over de terugkeer van het grondeffect en de nieuwe 18 duims velgen zijn de meningen verdeeld. Achter een andere piloot rijden en inhalen zouden gemakkelijker worden dankzij nieuwe aerodynamica en de ingreep zou zelfs de kosten drukken. 

De Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) en Formula One Management (FOM) zijn het er in elk geval over eens dat ze een terugkeer naar meer fairplay verwachten én dat het rennen weer spannender zal worden. Dat zou in definitief een positieve evolutie zijn. Laten we hopen dat de toekomstvisie waarheid wordt. Al te lang jammerden fans dat het de laatste jaren allemaal alleen nog maar een kwestie was van droge technologie. Wie dat niet erg vond, kan uitkijken naar 23, 24 en 25 februari wanneer de eeste voorseizoentest plaatsvindt in Barcelona en wellicht een deel van de auto’s geïntroduceerd worden.

Een andere regel die voor de nodige verrassingen zal zorgen, is dat de teams ten minste twee keer per jaar het stuur in de handen dienen te geven van een jong talent, dat wil zeggen een coureur die minder dan twee Grands Prix op zijn naam kon zetten. Alle blikken zijn plotseling gericht op Formule 4, 3 en 2 waar de meeste potentiële kandidaten nu al zorgen voor adembenemende races. Wat ons betreft mogen er wel wat vrouwen bij zitten. De laatste keer dat een vrouw een stoeltje wist te bemachtigen bij een F1-team was Giovanna Amati in 1992 en jammer genoeg kwam ze niet erg ver.

Onze hoop voor de toekomst berust alvast bij de Duitse Sophia Flörsch. Ze deed onder andere ervaring op in de European Le Mans Series, de Deutsche Tourenwagen-Masters en het FIA World Endurance Championship. Verder duimen we voor Maya Weug, dochter van een Nederlandse vader en een Belgische moeder (klinkt dat niet bekend?) Al sinds haar 7e doet Maya mee aan races. Dankzij de winst die ze behaalde in de FIA Girls on Track – Rising Stars competitie wist ze de aandacht van Ferrari op zich te vestigen en werd ze benoemd als eerste vrouwelijke lid van de Ferrari Driver Academy. Een jonge dame die we zeker in de gaten moeten houden.