Economie

Haren in trek bij jonge ondernemers: "Sneller even een praatje"

Haren is in trek bij jonge ondernemers, merkt Daphne de Haan, centrummanager én eigenaresse van Bistro Heerlijk in Haren. Het dorp kreeg er recent zes beginnende ondernemers bij. Wat maakt Haren zo aantrekkelijk? “Je hebt hier sneller even een praatje”, zo schrijft de Groninger Ondernemers Courant.


Leestijd: 3 minuten

Haren is in trek bij jonge ondernemers, merkt Daphne de Haan, centrummanager én eigenaresse van Bistro Heerlijk in Haren. Het dorp kreeg er recent zes beginnende ondernemers bij. Wat maakt Haren zo aantrekkelijk? “Je hebt hier sneller even een praatje.”

Een van die nieuwe ondernemers is Moniek Bloemink. Zij opende afgelopen oktober haar zaak BLOOM. Haar winkel heeft een bijzonder concept: op de begane grond verkoopt ze vintage en tweedehands woonaccessoires én producten die gemaakt zijn door mensen uit Haren: klokken, bierbrouwpakketten en zelfs boeken van schrijvers uit Haren. En beneden biedt ze buurtbewoners de kans om een ‘stukje winkel’ te huren waar ze hun eigen spullen kunnen verkopen. 

Bloemink komt zelf uit Haren. “Ik dacht: als ik in Haren niks kan vinden, dan wordt het ‘m niet. Ik wil dit in mijn eigen dorp doen. Je hebt hier alles, het is een trekpleister voor omringende dorpen en je hebt de trouwe Harense kopers.” Het enige struikelblok was het vinden van een winkelpand, maar met hulp van centrummanager Daphne de Haan lukte het binnen de kortste keren.

De Haan denkt mee waar ze kan met de jonge ondernemers. Ze weet uit eigen ervaring hoe het is om te beginnen. In 2010 startte ze, op 21-jarige leeftijd, Bistro Heerlijk. In 2015 voegde ze zich bij het bestuur van Vereniging Ondernemend Haren en de laatste twee jaar is ze ook nog eens centrummanager. In die rol helpt ze graag beginnende ondernemers op weg en zet ze zich in om Haren nog levendiger te maken.

Er zijn, mede dankzij De Haan, allerlei evenementen in Haren, zoals een grote Sinterklaasintocht, twee keer per jaar een fashionweekend en de wijnloop, een wandeling langs winkels in Haren waar je bij elke winkel een wijn kan proeven. En met de komst van jonge ondernemers wordt het alleen maar bruisender in het centrum.

Die evenementen, dat is ook Lyse Koldijk van de winkel Cato zo leuk vindt aan Haren. “Het is een leuk dorp, dat veel organiseert voor bewoners en winkeliers.” Toen ze een jaar geleden een pand leeg zag staan in de Kerkstraat (het gezelligste straatje van Haren, vindt ze), begon ‘te kriebelen.’ Anderhalve maand later opende ze haar winkel Cato, een winkel vol leuke hebbedingetjes: van mode tot lifestyle, maar ook cadeau-artikelen en spulletjes voor kinderen.

Voor Koldijk is Haren een fijne plek, zowel om te winkelen als om te ondernemen. “Haren heeft alles. Het is persoonlijker, niet te massaal én het is makkelijker met parkeren. En het dorpse maakt het echt gezellig.”

Rianne Raatjes is sinds vorig jaar mede-eigenaar van de winkel Van Harte, naast de dorpskerk. Je kunt er terecht voor interieurartikelen, kleding, babykleding. Raatjes komt zelf niet uit Haren, maar kende de eigenaresse, Heleen Kroon. Kroon bestierde de winkel al langer en zocht een opvolger. Nu runnen ze de zaak samen.

Raatjes: “Veel mensen zeiden: dat is iets voor jou. Maar dat moest nog even bezinken.” Toch sprong ze in het diepe en nu merkt ze hoe goed het ondernemerschap haar bevalt, zeker in Haren. “Het is een fijn dorp met veel mooie boetiekjes. Het is wat kleinschaliger dan de stad, je hebt hier veel meer een vaste klantenkring, bekende gezichten, en sneller even een praatje.”

Kader

In Haren kwamen er onlangs zes jonge ondernemers (of ondernemersduo’s) bij: Cato van Lyse Koldijk; Bloom van Moniek Bloemink. Van Harte zat er al, met als eigenaresse Heleen Kroon, maar zij kreeg beginnende ondernemer Rianne Raatjes als compagnon. Ook (relatief) nieuw zijn kledingwinkel Join the SEEN, schoonheidssalon Beauty by Amy en trainingscentrum Club Citrus.